28. 2. - 10. 3. 2021
13 990
více
28. 2. - 10. 3. 2021
Již proběhlo

Kungsleden - Královská cesta severním Laponskem

Krajina daleko za polárním kruhem je synonymem rozlehlosti a klidu.

Expedice #646
11 dnů28. 2. - 10. 3. 2021
EvropaŠvédsko
8Účastníků
Náročnost
4 z 5

Nadechni se mrazivého vzduchu, připni pás od naložených saní a vyjeď do stopy mířící na jih. Krajina daleko za polárním kruhem je synonymem rozlehlosti a klidu, přesto se v ní najdou lidé toužící spatřit polární záři, večeřet v útulné chatičce i choulit se před mrazem v péřovém spacáku. Může se to zdát jako bláznovství vyrazit v zimě za ještě větší zimou, ale zkušenosti mi říkají, že slovíčko "zima" je velmi relativní pojem. Jinak řečeno, člověk si zvykne na všechno a dokáže svoji komfortní zónu posunout někam hodně, hodně daleko. A pak se stane to, že přestaneš vnímat "zápory" spojené s chladným prostředím a začneš sklízet benefity, které ti krajina severního Laponska nabízí. Je to oblast sobů, Sámů, ledovcem tvarovaných údolí a stolových hor. Drsná ve své kráse. Často se musíš poprat se silným větrem, sněžením či brzkým soumrakem, ale vše ti večer vynahradí polární záře, pro jejíž sledování je Laponsko jednou z nejlepších destinací na světě, jelikož je tady viditelná až 200 dnů v roce. Nevím, jestli je to zimními podmínkami či polohou, ale západy slunce jsou tady takové, že se člověku otisknou do paměti, a to hodně hluboko.

Letošní sezóna polárním výpravám nepřeje tak, jak bychom si přáli. Švédské Laponsko je ale jednou z mála oblastí, kam je možné cestovat. Není to ovšem žádná laciná náhrada. Kungsleden, "Královská cesta", je opravdovou výzvou i v létě a v zimě je pravým prostředím a možností, jak proniknout do krás a strastí polárních výprav. Celá trasa měřící bezmála 500 km začíná v Abisku a táhne se přes NP Sarek až pod polární kruh. Míjí nejvyšší vrcholy Švédska i rozlehlá jezera, přes které lze v zimě bez obav přejet. Řadu nocí přespíme v útulných chatách, roubenkách zařízených ve švédském stylu - se saunou, krbem a výhledem do zasněžené krajiny. 

4
5
Výsadkář
Náročnost
Výstupy, náročné přechody a nadmořská výška
Myslíš, že na tom s fyzičkou nejsi špatně a dokážeš se kousnout? Tyto výpravy jsou pro lidi, kteří pravidelně sportují a jsou ve formě. Musíš zvládnout ujít denně 20 km s převýšením až 1 000 m s dvacetikilovým batohem. Pro účast na této akci už potřebuješ prokázat své zkušenosti. 
zobrazit více
Přehled náročností

Bezpečnost

Odlehlá krajina a teploty hluboko pod nulou představují objektivní riziko pro každého, kdo se do Laponska vypraví. Na trase je ovšem řada záchytných bodů - chat vybudovaných švédským klubem turistů, které nám několik nocí poslouží jako zázemí pro přenocování v teple a jindy jako nouzový bod. Trasa vede vyjetou stopou sněžnými skútry a předchozími běžkaři. Na místě poneseme také GPS zařízení, které nás bude sledovat, takže budeme moci vždy přivolat pomoc.


Víza a režim vstupu

Doprava

Letecky z Prahy do Stockholmu. Tady nastoupíme do lůžkového vozu a přes noc se pohodlně vyspíme ve vlaku směrem Abisko. Vyhneme se tak náročným transferům a noci na letišti. Z Abiska zahájíme na běžkách celý trek. Na konci treku ve vesnici Nikkaluokta nás odveze autobus zpět do Kiruny, odtud opět vlakem do Stockholmu a letecky zpět.

Ubytování

Ubytování je zařízeno v cíli treku ve vesnici Nikkaluokta. Na trase jsou otevřené chaty, ve kterých můžou přespávat registrovaní členové švédského klubu turistů. Pro využití chat se v klubu registrujeme. Vzhledem k tomu, že vyrážíme z kraje sezóny, některé chaty mineme ještě zavřené. Celkem 3 noci tak strávíme venku. Pro větší pohodlí s sebou povezeme společenský stan Hilleberg Altai XP a petrolejový ohřívač, ať máme polární noci komfortnější :-)

Stravování

Stravování je na každém účastníkovi. Většinu jídla si povezeme na saních nebo v batohu. V některých chatách je ale možné zásoby dokoupit, případně si dát místní večeři a ochutnat tak švédskou kuchyni. Během večerů bez chaty budeme vařit na vařičích.


Vybavení a půjčovna

Kvalitní výbava do zimních podmínek je nutností a bude ji s tebou konzultovat průvodce. Nutností bude kvalitní spacák a karimatka a také běžky, na kterých celou cestu zdoláme. V ceně výpravy je zahrnuté půjčení polárnických saní od Expedition Clubu. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit u nás - půjčovnu najdeš na Expedičním eshopu ZDE. A pokud se ti líbí naše filozofie, můžeš nás reprezentovat na horách i jinde - připravili jsme pro tebe v eshopu pár expedičních vychytávek, které by se ti mohly na výpravě hodit.


Co cestou uvidíš?

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

1. den

1. den: Společný sraz na letišti a doprava přes Stockholm do Kiruny. Ve Stockholmu přesedneme na vlak a v lůžkových vozech se vydáme na dalekou cestu na sever. Ušetříme si tak náročné přestupy a noci na letištích a do Abiska dorazíme odpočatí a plní výhledů na severskou krajinu.

2. den: Příjezd do Abiska. Odpoledne strávíme ve městě a porozhlédneme se tu, dokoupíme nutné zásoby a vybavení a přespíme v místním guesthousu.

3. den: Zapřáhneme za sebe saně a vyrazíme na Královskou trasu směrem na jih. Naším prvním cílem bude necelých 14 km vzdálená chata Abiskojaura oplývající krbem a saunou. Chaty jsou často stroze zařízené a je nutný vlastní spacák, ale k místní krajině a životnímu stylu to krásně sedí. Posedíme u čaje a s trochou štěstí se pokocháme polární září.

4. den: Čeká nás dlouhá dvacetikilometrová etapa rozlehlými údolími, ve kterých nám budou dělat společnost jen stáda sobů. Cílem je chata Alesjaure. U té sice najdeme základní zázemí, bude ovšem se vší pravděpodobností zavřená. Strávíme tak první noc jako praví polárníci venku na sněhu. Společný večer a večeři si užijeme v kruhu v jurtovém stanu s kamny uprostřed a společnost nám bude dělat jen vítr opírající se do stanu.

5. den: Krátká etapa k chatě Tjaktja vede v zimě skoro celou dobu po zamrzlé řece. Při větším množství sněhu si to ani neuvědomíme :-) Chata Tjaktja také otevírá až později v sezóně, strávíme proto druhou noc venku ve stanu. Spát více nocí za sebou v zimě je vždy krokem k posunutí svých dovedností a komfortní zóny - zde je k tomu skvělá příležitost s nouzovou chatou za zády.

6. den: Po dvou studených nocích se odměníme útulnou a vytopenou chatou Salka. Usušíme věci, rozmrazíme prsty na nohou a pořádně si odpočineme před dalším pokračováním. Nic nám také nebrání rozehřát se v sauně, jsme přeci ve Švédsku :-)

7. den: Dlouhé údolí lemující vrchovinu Kebnekaise se dnes skloní především z kopce. Jednodušší etapa nám tak dá možnost načerpat síly před poslední polární nocí ve stanu. Chata Singi je také ještě uzavřená, využijeme z ní tak jenom kadiboudu. Touto dobou už ale budeme mít se spaním venku řádnou praxi a nic nás nezarazí.

8. den: Je před námi dlouhý den, lehce přes dvacet kilometrů podél úpatí Kebnekaise - nejvyšší švédské hory pokryté ledovcem. Večer dorazíme do Kebnekaise Mountain Hut, asi nejlépe zařízené chaty na naší trase. V létě i v zimě je výchozím bodem pro zdolání nejvyššího vrcholu Švédska a se skupinkou, jako jsme my, si tu dovedou poradit. Můžeme se rozmazlit skvělou večeří, saunou a pohodlnými postelemi. Po několika nocích venku nám to zajisté přijde vhod.

9. den: Poslední etapou se odkloníme z Královské cesty a zamíříme východně k osadě Nikkaluokta. Z tohoto místa totiž vyráží pravidelný autobus do Kiruny. Poslední etapa není nejkratší, ale zavede nás projetou cestou až do příjemného ubytování v teple.

10. den: Přesuneme se autobusem do Kiruny. Ještě ten večer nasedneme na noční vlak a necháme se odvézt až na jih do Stockholmu.

11. den: Návrat ze Stockholmu letecky do Prahy/Vídně.

ukázat další dny

Tvůj průvodceHonza Švábenský

Správňák
Mirek Dušín
učitel
dobrodruh

Honza našel svou lásku k horám už jako malý kluk v turistickém oddíle, kde s Gemmou na zádech a foglarovskými ideály prožil řadu dobrodružství. Do života mu to dalo nejen pevná přátelství, ale také organizační dovednosti, smysl pro odpovědnost a hlad po dobrodružství.

Detail průvodce
Tom Cimr

Garant výpravy

Tom Cimr

Co je v ceně

  • 1x ubytování v cíli ve vesnici Nikkaluokta
  • 1x ubytování v Abisku
  • Pronájem expedičního vybavení - společenského stanu Hilleberg Altai, petrolejového topidla, polárnických saní
  • GPS zařízení s možností oboustranné komunikace s platným pojištěním pro záchranou akci
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Individuální konzultace ohledně výbavy
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • Práci mou a mých kolegů
  • Pojištění proti úpadku CK
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Letenku na trase Praha - Stockholm a zpět + jízdenku na noční vlak Stockholm - Abisko & Kiruna - Stockholm (cca 8-10000,-)
  • Ubytování na chatách na trase s registrací do klubu švédských turistů (celkem 3 noci, dohromady s registrací cca 4700 Kč)
  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Jakékoli případné vstupy

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Ještě váháš?