9. 5. - 15. 5. 2022
9 590
více
9. 5. - 15. 5. 2022
Již proběhlo

Bulharsko - Stará Planina - Poslední volné místo

.

Expedice #651
7 dnů9. 5. - 15. 5. 2022
Evropa, BalkánBulharsko
8Účastníků
Náročnost
3 z 5

Úvodem

Stará Planina, hřeben táhnoucí se 700 kilometrů východní částí balkánského poloostrova je cestovateli opomíjený, a přitom právě on dal za vznik jménu, které každý známe. Říká se mu totiž "Velký Balkán". Rozmanité a divoké pohoří, které se táhne až k Černému moři ukrývá nádherná místa spojená s Bulharskou historií a tradicemi. Právě v místních klášterech a vesničkách se totiž zachovala původní kultura během dlouhých let nadvlády Osmanské říše. Nám by hřeben Staré Planiny asi nejvíc připomínal Nízké Tatry, v některých místech možná i Roháče, je pouze delší a taky místním údolím dominují husté bučiny namísto kleče. Díky jižní poloze hor je i uprostřed podzimu možné podnikat krásné túry a navíc využívat celoročně otevřených chat, abychom mohli odlehčit batohům a ochutnat místní jídlo a pivo. V červnu nám tu budou společníky místní pastevci a chataři se kterými snad prohodíme pár slov a panáků rakije, abychom se Balkánu nasytili docela. 

Malá ochutnávka

[img]

Náročnost 3

[narocnost3]

Bezpečnost

Na akci nám nehrozí žádná specifická rizika. V horách žijí medvědi a vlci, nicméně střetnutí s nimi je spíše raritou a pravděpodobněji budeme muset odhánět pastevecké psy. Budeme se ale pohybovat ve skupině a proto nám od nich veliké nebezpečí nehrozí. Můžeme čekat chladnější počasí, které se může nevyzpytatelně měnit, naše trasa nám ale umožňuje vždy ustoupit do údolí k civilizaci a navíc vede přes útulné chaty, kde budeme přespávat.

Průvodce

[pruvodce]

Doprava

Cestovat budeme, jak už je pro nás typické, v menší skupince lidí. Dopravíme se po vlastní ose do cíle naší cesty pomocí devítimístné expediční dodávky. Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z vašich řad.

Ubytování a stravování

Využijeme možnosti spát na místních chatách. Ulehčíme tak i našim batohům. Jídlo si buď můžeme každý večer koupit a rádi toho využijeme. Můžete si ovšem vařit ina plynových vařičích. V tom případě doporučujeme jídlo nakoupit doma, není ale problém něco dokoupit v místních obchodech. Na horských chatách si můžeme dát pivo nebo teplé jídlo a ještě víc tak ušetřit váhu, kterou poneseme na zádech. Po návratu z hor určitě neodmítneme možnost nacpat si břicha výtečným bulharským jídlem před cestou domů.

Výbava a půjčovna

Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezmi si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce.

Legislativa

Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o., jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.

Shrnutí

9590 Kč Cena
9. - 15. 5. 2022  Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6
Cena zahrnuje
  • Pronájem devítimístného expedičního auta, naftu, dálniční poplatky + všechny náklady s tím spojené
  • 4x ubytování na horské chatě
  • 1x ubytování v apartmánu v Plovdivu nebo jinde
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Individuální konzultace ohledně výbavy
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, vařič atp.)
  • Pojištění proti úpadku CK
  • DPH dle zvláštního režimu
Cena nezahrnuje
  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Jakékoli případné vstupy (Belogradská pevnost 7BGN aj.)

Co cestou uvidíš

1. den: Potkáme se společně v Expediční klubovně, dáme si kafe a pokecáme nad plánem naší výpravy. Pak už nám nezbyde než se nalodit do auta a vyrazit na dlouhou noční cestu do Bulharska.

2. den: Přejedeme autem do centrální části Velkého Balkánu a nastoupáme první výškové metry k hřebeni. Naším cílem bude chata Echo s příjmeným chatařem, pivem a polévkou. (10 km, ↑1200 m, ↓160 m)

3. den: Na rozdíl od hustých bučin, které lemovaly včerejší nástup z údolí budeme dál pokračovat po odkrytém hřebeni. Námaha z vyšplhání se nám vrátí v nádherých rozhledech. Po cestě mineme průsmyk Beklemento s památníkem všem padlým, kteří se podíleli na osvobození Bulharska. Jak už to na balkáně bývá, není to nejmenší stavba a dobrou část dne ji uvidíme před sebou :) Večer dojdeme na chatu Demerka. (21 km, ↑900 m, ↓1000 m)

4. den: Čeká nás dlouhý, ale nádherný den. Celý den půjdeme po ostrém hřebeni z jedné dvoutisícovky na druhou, dokud nedojdeme na úpatí nejvyšší hory - Botev 2376 m.n.m. V sedle před ním stojí drobná chata, která nám nabídne přístřeší abychom si řádně odpočinuli před posledním dnem na vrcholcích. (22 km)

5. den: Hned během prvních dvou kilometrů ukrojíme většinu výškových metrů. Vystoupíme na vrchol Botev a z něj se vydáme postupným klesáním, podél pár vodopádů, až do údolí, kde přespíme v chatě Triglav. (20 km, ↑900 m, ↓1500 m)

6. den: Ráno sestoupí  průvodce do města zpět pro auto. Ostatní si můžou chvíli pospat a po značce dojít do městečka Tazha. Pokud nám zbyde čas, můžeme navštívit památník Buzludža nebo se můžeme zajet podívat na jeskyni Prohodna Cave, která je kromě známých dvou očí i nejlepší lezeckou oblastí v Bulharsku. Večer přespíme v městečku Plovdiv, kde si odpočineme před cestou domů, případně jinde v Sofii, pokud bychom jeli na jeskyni. V případě špatného počasí tento den použijeme pro návštěvu skalního města u Belogradčiku.

7. den: Jak už to bývá, poslední den věnujeme cestě zpět domů. Podle domluvy ve skupině můžeme ještě navštívit nějaké zajímavosti po cestě. Očekávaný příjezd do Brna je ve večerních hodinách.

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

3
5
Průzkumník
Náročnost
Několikadenní túry se zátěží
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
zobrazit více
Přehled náročností

Bezpečnost

Víza a režim vstupu

Doprava

Ubytování

Stravování

Vybavení a půjčovna

Co cestou uvidíš?

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
ukázat další dny

Tvůj průvodceEva Mariánková

Bezprostřední dobrodruh
freeridistka
skialpinistka
milovnice vysokých hor

Evka je blázen do hor a cestování. Nejsou jí cizí dlouhé horské přechody, prašan vířící pod lyžemi, ani lano, cepíny a exponovaný terén vysoko v horách. Často ji také najdeš s úsměvem usazenou v seakajaku nebo u ohně s přáteli. Evka je prostě stejným tulákem a dobrodruhem jako my.

Detail průvodce
Tom Cimr

Garant výpravy

Tom Cimr

Co je v ceně

.

Co není v ceně

.

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Ještě váháš?