Reference

Veronika Clausová

Silvestr v srdci Balkánu - PLNO, průvodce: Michal Just

Michal byl fakt super, udržoval v partě dobrou náladu a vždy byl otevřenej našim nápadům. Do programu přidal přespání v bivaku v horách a to bylo skvělý. V horách dával na všechny pozor, pomáhal méně zkušeným. Akorát musí trochu potrénovat Krycí jména. :D Dávám pět hvězdiček z pěti!

Na výpravě se mi líbilo všechno - super parta lidí, program a nezapomenutelné zážitky. Výpravy s Expe prostě stojí za to! Chudáci lidi kolem mě pak musí ještě dlouho poslouchat, co všechno jsem zažila.

Díky za to, co děláte! Jste boží! :)

Petr Honc

Za lezením na Balkán - Bosna, Chorvatsko, průvodce: Jan Haráč

Za mě to byla zatím nejlepší dovolená, na kterou jsem jel, nepřeháním. Možná to bude i tím, že to byla první lezecká dovolená. :)

Honza byl super, nemám co vytknout. Ocenil jsem konverzace o metodice, podnikání i ešusech :)

Jana Králová

Silvestr v bosenských horách, průvodce: Martin Dubec

Tohle je vážně ten nejlepší způsob, jak ukončit starý rok a přivítat ten nový. Silvest v horách s bandou stejně laděných lidí je prostě přesně to, co chceš! Hlavně teda karaoke místních chlapců a pravou nefalšovanou bosenskou večeři, po který nemá kocovina šanci! :D Navíc jak se říká “Jak na Nový rok, tak po celý rok!” Takže doufám, že na cestách a s Expe! :)

Sebastian Vrbík

Silvestr v bosenských horách - PLNO, průvodce: Petr Tobolák

Petr byl jako průvodce perfektní, jde vidět ze už nějaké ty zkušenosti má a celou skupinu korigoval s prstem v nose a na prvním místě byla bezpečnost, lepšího průvodce sem si nemohl přát. A sedl mi i po té lidské stránce, neustále se zajímal jestli všichni mají vše a jsou ok, takže super, na další expedici bych chtěl jet zase s ním, tak snad to vyjde, ještě přemýšlím, co bych mu vytkl ať to nevypadá, jak kdybych byl zmanipulovaný a chválil ho do nebes, ale opravdu mě nic nenapadá. :)

Petra Mlčochová

Černá Hora - Sutjeska, Bioč a Durmitor - Poslední místo, průvodce: Jirka Střípek

Těžko se mi hledají slova k našemu skvělému průvodci Jirkovi, jelikož udělal naši expedici do Černé Hory opravdu nezapomenutelnou. Je to člověk, který pro partu a dobrou náladu udělá vše, co je v jeho silách. Jirka byl na náš výlet opravdu dobře připravený, měl zjištěné informace o jednotlivých místech, která jsme navštívili, takže výlet s ním byl také naučný. Avšak Jirkovi záleželo hlavně na tom, abychom byli hlavně my spokojení a proto nechal spoustu věcí rozhodnout nás a s ničím neměl nejmenší problém. Jirka nebyl průvodce, byl jeden z nás a my si toho moc vážíme! Díky!!!

Monika Hubková

Srbské hory, průvodce: Filip Vítek

Filip je top strop. Dává skupině pocit demokracie, avšak nenechte se zmást - má vše a všechny pevně pod kontrolou. Filip je zábavný, vždy dobře naladěný, jen tak se nenechá rozházet a oplývá velmi důležitým super skillem - je to stopařský a běžecký mistr. :) S Filipem prostě chceš jet kamkoliv.

Kromě povedeného průvodce bych pochválila i pestrý a vyvážený program. Za týden jsme toho stihli jako za 14 dní a ani chvíli se nenudili. Dále bych vyzdvihla srbskou partu, kde se jednotní členové krásně doplňovali navzdory velkému věkovému rozpětí.

Kateřina Škaldová

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Petr Tobolák

Pochválit bych chtěla hned několik věcí. Logicky a smysluplně poskládaný program. Příjemné ubytovaní ve všech destinacích, zejména však u bratrů v horách, kde jsme strávili dvě noci. A moc si vážím taky odpočinkového odpoledne, které jsme strávili v Sarajevu v termálech.

Průvodce (pro nás interně označován jako trenér) znám již nějaký ten pátek, proto nebudu ve svém hodnocení zřejmě zcela objektivní. Nicméně Peťu hodnotím velice kladně. Věděl, co a jak, dokázal poradit, nasměrovat, vykomunikovat a když nevěděl, vše vygooglil. Krásně nás provedl celou expedicí, ale zároveň jsme měli volnost a možnost prozkoumávat Bosnu každý po svém. Vždy když bylo třeba rozhodnout o dalším průběhu akce, zeptal se na naše preference a přání, což považuju za opravdu dobrý tah. Nedá se zavděčit všem, ale většina v závěru stačí. Když už jsme mleli z posledního dokázal nás vyhecovat a odměnou nám byla malá překvapení typu vafle s nutellou a banánem na nejvyšší hoře Bosny a Hercegoviny. Sečteno a podtrženo byl Peťa nejlepší trenér, kterého jsme si mohli přát. Jela bych s ním hned někam znovu, cítila jsem z něj jistotu a cítila jsem se po celou dobu trvání akce v bezpečí.

Šárka M.

Za lezením na Balkán - Bosna, Chorvatsko, průvodce: Jan Haráč

S Expe jsem byla poprvé, především jsem kvůli vlastní průvodcovské činnosti jsem chtěla pro srovnání vidět, jak to (nejen) organizačně chodí i jinde. Největší výhodou Expe je za mne určitě větší volnost v organizaci, která se díky malému počtu účastníků může přizpůsobit potřebám skupiny. Dále je super "netradiční" poznání dané země - nejezdí do turisticky profláknutých míst, ale spíše tam, kde moc turistů není a navíc se spí venku, což zážitky ještě prohloubí. :) Průvodci dávám 10 bodů z 10ti! Honza je super, lezeckou metodiku má v malíčku a navíc má hodně crazy historky. :D Za mě super akce a ráda někam s vámi pojedu znovu.

Zuzana Marečková

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Martina Podhůrská

Ačkoliv časově byla výprava vlastně poměrně krátká, byla našlápnutá programem od začátku do konce, kombinace jednotlivých dní na střídačku ve městě a v přírodě dohromady vytvořila vyváženou mozaiku toho nejlepšího , co může Bosna nabídnout. Každý jeden východ (ano, mezi řádky chválím Martinu za to, že mě ráno dokázala vytáhnout ze spacáku) i západ slunce stál za to, stejně jako spousta drobných zastávek na zajímavých místech po cestě, závěrečný rafting byl taktéž super. Všichni se k sobě chovali hezky, bylo krásné sledovat, jak si i přes větší věkové rozdíly dokáží všichni popovídat, nikdo nikomu neodmítl pomoc, pokud ji potřeboval, všichni se vzájemně podporovali a tak všechno běželo hladce bez větších obtíží.

Martina tuhle akci zvládla na výbornou, jako průvodce dokázala krásně namixovat profesionální, kamarádský a lidský přístup. Zafungovala jako studnice historických informací a souvislostí, databáze doplňujících dokumentů a filmů, jako neúnavný motivátor fyzicky méně zdatných účastníků výpravy, prokázala až tvrdohlavou vytrvalost při bránění ohně před bouřkou a kroupami, kreativně vyřešila drobné vyskytnuvší se problémy a tak dále, nemůžu ji přece glorifikovat až do nebes, aby nám zase moc nezpychla. :) Každopádně opravdu oceňuji její schopnosti komunikace prakticky s každým, nikoho neopomíjela a skutečně se snažila každého z nás podpořit, takže z některých vykřesala vskutku nečekané výkony.

Martina Smrčková

Podzim v Bosně a Hercegovině - PLNO, průvodce: Michal Just

Tradiční výprava, která ale ani po letech neztrácí své kouzlo. Nádherné hory, skvělé výhledy, super parta.

Michal nás bezpečně dopravil na všechna místa, která byla v plánu a výborně naplánoval cestu na Maglič. Myslím, že všichni jsme byli rádi, že jsme nakonec vyrazili napřímo a nemuseli jít cestu k jezeru dvakrát. Byl příjemným společníkem, takže bych neměla problém s ním jet na další výpravu.

Adam Vojtíšek

Bulharsko - Stará Planina, průvodce: Andrej Tkačuk

Pochválil bych určitě tu peckovní kombinaci horského treku s dobrým pivkem na okolních chatách. A pokaždé jiné večerní zakončení s příjemným chatařem s dobrou večeří vykuchtěnou stream přímo z jeho rukou. Vždy v trochu jiné atmošce na trochu jiném místě a v jiném prostředí, a s jinou partou ostatních turistů.

Průvodce Andrej má charisma přirozené autority. Dokáže se skvěle postarat o skupinu, zastat zodpovědnost kde je třeba. Při řízení i na treku. V náročném terénu či výstupku dokáže pomoci či zvážit řešení v pravý okamžik. Andrej hýří pozitivní energií a upřímným zájmem, to vše Tě nabijí že chceš jít dál i když jsi třeba už dost unavený.

Rob Líčeník

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Martina Podhůrská

Martina byla po celou dobu výpravy naprosto úžasná. Nejen jako průvodkyně, ale i jako kamarádka do deště (a do auta). Opravdu hodně musím ocenit její skvěle vyvážený přístup, kdy dokázala na jednu stranu obstarávat zábavu svými hádankami, fun facty a neskutečným množstvím historek z cest i z práce, ale zároveň byla vždy stoprocentně zodpovědná a připravená řešit případné složitější situace. Kdykoliv jsme se dostali do jakékoliv situace, který jen zaváněla potenciálním problémem, Martina nikdy neváhala a jala se ji řešit, čímž i nám ostatním dala jistotu, že je vše v pohodě. Musím ocenit její řidičské schopnosti, řízení na bosenských silnicích a s bosenskými řidiči vyžaduje jistou dávku umění a Martina nás vždy úplně v pohodě dovezla na další místo. To stejné platí i pro náročné cesty do Bosny a zpět, které v podstatě zvládla sama odřídit a dorazili jsme včas a v pořádku. Vždycky kladla naši bezpečnost a naše pohodlí při výpravě na první místo, všechno zařídila, udržovala celou skupinu pohromadě a to jak fyzicky tak duševně. Jakmile při výpravě někdo z členů nestíhal tempu skupiny nebo se necítil komfortně v některých úsecích, vždy nabídla pomoc, počkala, zkrotila divočejší členy výpravy a šlo se dál. Pokud měl kdokoliv jakýkoliv dotaz nebo problém, vždycky ochotně pomohla. Program na místě upravovala a přizpůsobovala přáním skupiny, zajímal ji náš názor. Nakonec jen zopakuju, že si nedovedu představit lepší práci průvodce na výpravě, Martina byla prostě perfektní.

Skvěle vyvážený program. Bylo v něm něco pro každého - kulturní a historické vložky, chození po horách, adrenalinová zábava...

Ještě jednou díky moc za super akci!

Martin Čerňan

Makedonie na sněžnicích - PLNO, průvodce: Markéta Peggy Marvanová

Určitě je potřeba pochválit destinaci - Makedonie je skvělá volba pro zimní zájezdy, rozlehlé, vysoké hory a málo lidí.

Průvodkyně Peggy je jednoznačně tahoun a teamový hráč. Snažila se vždy slabší členy podpořit a pomoct jim.

Petr Šubrt

Bulharské hory na sněžnicích, průvodce: Standa Dadák

Pochválil bych složení posádky. Destinaci, krásné a divoké hory které jsme navštívili právě v čase kdy tam nikdo nebyl.
Naprosto devastující nálož zážitků.

Jestli dobře počítám, byla to moje šestá výprava se Standou. Není to, samo o sobě, dostačující hodnocení průvodce? No ale tato výprava mu naložila na bedra nespočet zábavných situací k řešení. Ztráty, i lidské, nicméně ne na životech. Destrukce vybavení. Demolice ramene, hezky ven z jamky. To už prověří mentální stabilitu!Ale jako excelentní hráč backgamona, co vždycky dostane na prdel, ze všeho vybruslil s úsměvem! Až po návštěvě místního řeznictví, kde léčí nebohé oběti výprav expeditionu, vypadal docela vyděšeně. Nicméně dávám 9 z 10 protože mě zase poslal na zamrzlý jezero!

Po narození dcery před půl rokem nechci jezdit na delší výpravy. Takže tenhle lehčí a kratší výlet byl příjemným zlepšením životní aury.
Díky a brzo znovu!

Natália Gachallová

Nejvyšší balkánské vrcholy, průvodce: Eva Mariánková

Super parta a průvodce. Líbilo se mi střídání dnů v horách s odpočinkovějšími dny na přesuny a památky/kulturu. Program byl nabitý, ale v případě potřeby i dost flexibilní na to, aby se všichni cítili v pohodě.  Nemůžu vytknout zhola nic.

Evka byla naprosto skvělý průvodce, na kterého byl spoleh, vše klapalo skvěle, každý problém vyřešila s grácií a nepokazila žádnou srandu. Organizace na jedničku a i lidsky jsme si, myslím, dost sedli.

Díky moc, Evi! Bylo to super!