13. 3. - 19. 3. 2022
8 990
více
13. 3. - 19. 3. 2022
Již proběhlo

Makedonie na sněžnicích - PLNO

Co říct k makedonským horám v zimě? Je tam hóódně sněhu, tak jako na celém Balkáně.

Expedice #751
7 dnů13. 3. - 19. 3. 2022
Evropa, BalkánMakedonie
8Účastníků
Náročnost
3 z 5

Co říct k makedonským horám v zimě? Je tam hóódně sněhu, tak jako na celém Balkáně. Naštěstí jsou pohoří v Makedonii nakloněna lidem, kteří mají rádi zimní radovánky. Dají se tu najít terény, které mají i mírnější sklon a dá se na nich pochodovat bez většího rizika lavin.

Navštívíme zde dvě pohoří. První je Šar Planina, které je v zimě velmi populární. Konkrétně ve středisku Popova Šapka, ze kterého budeme vycházet, nebude nouze jak o zábavu, tak možnosti dát si do těla. Cílem nebude nic menšího než vylézt druhou nejvyšší horu Makedonie Titův vrh a naučit se základy práce s lavinovou výbavou. Druhé pohoří, které navštívíš, je Jakubica. Tady je už turistů o poznání méně, zda-li vůbec nějací. Strávíme zde dvě noci v romantické planinárské chatě, jen za přítomnosti vařiče, karet a sněhu. Naším cílem bude zdolat nejvyšší vrchol pohoří - Solunska Glava 2540 m. Pokud chceš v sobě probudit dobrodružného ducha myslím, že máš o čem přemýšlet!


3
5
Průzkumník
Náročnost
Několikadenní túry se zátěží
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
zobrazit více
Přehled náročností

Bezpečnost

Největší objektivní nebezpečí představují laviny. Průvodce tě zaučí v lavinové problematice a naučí tě používat lavinovou výbavu, která je pro tuto akci povinná. Naše cesta vede hlavně po náhorních plošinách, takže pokud budeme obezřetní a neztratíme se, lavinové nebezpečí bude malé. Samozřejmě uvidíme až na místě dle aktuálních sněhových podmínek. Na přechod bude potřeba standardní lavinová výbava - pípák, sonda, lopata. 

Víza a režim vstupu

Doprava

Pojedeme, jak už je naším dobrým zvykem, v malé skupince. Pro dopravu použijeme naše expediční vozidlo, které vyniká spolehlivostí a dá se použít na všechny sjízdné povrchy tohoto světa. Řídit bude většinou průvodce, ale po domluvě nebo v případě nutnosti možná také některý z účastníků. A dopravu na místě zařídí naše nožky :‐)

Ubytování

Nocleh je zařízen 1x v Popově Šapce, 1x na horské chatě, 2x na Planinarském domě Cheples. 1x budeme chtít zkusit zimní bivak. takže bude třeba mít spacák s komfortem pod bodem mrazu. A budou potřeba i stany! Noc venku v bivaku je možné nahradit spaním vevnitř, což ale není součástí programu.

Stravování

Jídlo není v režii klubu a je na každém účastníkovi, jak si jej zajistí. Během cesty není problém zastavit na žádost v obchodech. Na místě půjdeme na těžko do sedla pod Titov vrh a pak 4 km k chatě Cheples. Zbytek půjdeme na lehko. Vařit budeme na plynových vařičích. Jakmile sejdeme z Šar Planiny, bez problému můžeme dokoupit jídlo nebo si zajít do restaurace.

Vybavení a půjčovna

Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezmi si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit ZDE. Nutností bude zimní vybavení na hory a lavinová výbava! Pípák, sonda, lopata. Dále pevné boty, sněžnice, návleky, teplý spacák atd.

Co cestou uvidíš?

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

1. den

1. den: Odjezd ve večerních hodinách z naší milované brněnské klubovny.

2. den: Dopoledne dojedeme do Skopje. Projdeme se městem, dáme si dobrou snídani a dokoupíme zásoby. Poté se pojedeme lanovkou podívat na Kříž milénia, odkud je krásný výhled na město a okolní hory. Pokud zbude čas, zamíříme do kaňonu Matka. Odpoledne přejedeme do Popovy Šapky (1740 m), kde se ubytujeme v jednoduchém ubytování v horském hotelu. Večer si řekneme vevnitř v teple základy lavinové problematiky a ukážeme si, jak s výbavou zacházet. 

3. den: Vyjdeme brzo ráno a pokusíme se vyjít až na Titov vrh (2747 m), druhou nejvyšší horu Makedonie. Půjdeme zimní cestou, a proto vystoupáme i na vrcholy jako Bakardan (2704 m). Pak sejdeme kousek dolů do sedla a přespíme venku. Pokusíme si postavit zákop/bivak ve sněhu v zimních podmínkách. Kdyby bylo nejhůře, na Titově vrhu je nově zrekonstruovaná kamenná budova, ve které se dá při špatných podmínkách přespat, a proto lze celou výpravu přečkat bez spaní venku.

4. den: Ráno se vyhrabeme ze zákopu, a pokud to sněhové podmínky umožní, půjdeme jinou trasou zpět do Popovy Šapky. Pokud budou podmínky neuspokojivé, půjdeme stejnou, bezpečnou, zimní trasou zpět. Odpoledne přejedeme blíže k pohoří Jakubica do městečka Makedonski Brod.

5. den: Dopoledne si dáme klid a odpočinek na čerstvém vzduchu. Na oběd se stavíme do čtvrtého největšího makedonského města Prilep. Odpoledne dojedeme do vesnice Papradishte a jelikož přes hory nevede žádná cesta, budeme je muset objet přes Velež. Jedna cesta ale přeci jenom přes hory vede, a to železniční. Kdo chce, může jet přímo z Prilepu horským vláčkem 3 km dlouhým tunelem a my jej poté vyzvedneme na druhé straně hor :-) Z Papradishte se vydáme 4 km pěšky k planinarské chatě Cheplez (1450 m), kde strávíme uprostřed hor dvě noci.

6. den: Výstup na lehko až na vrchol Soluňska Glava (2540 m). Pokud budeme mít štěstí, uvidíme až do Soluně, odtud název hory! Výstup povedeme z jihu, kdy prvně vystoupáme lesem na náhorní plošinu a potom mírným terénem až na vrchol. Pokud vše půjde dle plánu, po obědě dosáhneme vrcholu a večer budeme zpět na planinarské chatě Cheplez. Zahrajeme si karty a povedeme debaty o nesmrtelnosti brouka.

7. den: Ráno sestoupíme z hor a kolem oběda vyrazíme zpět do ČR. Cestou se stavíme na teplé, dobré jídlo. Podle časových možností a štěstí na hranicích dorazíme do ČR kolem půlnoci.

ukázat další dny

Tvůj průvodceMarkéta Peggy Marvanová

Extrémní bikerka
závodnice
rekordmanka
majitelka zářivého úsměvu

Holka, co se ráda směje a podniká ty nejextrémnější cesty (nejen) na kole. Markéta Peggy Marvanová se zcela vymyká škatulkám. Nejen svou povahou, nýbrž i sportovními výkony. Při prvním pohledu by nikdo neřekl, že pro tuto malou blondýnku, budou závody na 24 hodin či 1000 mil s nadsázkou řečeno příliš krátké...

Detail průvodce
Ondřej Švirák

Garant výpravy

Ondřej Švirák

Co je v ceně

  • Pronájem devítimístného expedičního auta, naftu, dálniční poplatky + všechny náklady s tím spojené
  • Veškeré ubytování dle programu
  • Zajištění průvodce
  • Příspěvky na kurzy organizátorům
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, GPS, lano, sonda, vařič atp.)
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Půjčení lavinového vybavení (pípák, sonda, lopata) a sněžnic - můžeš si je půjčit u nás v půjčovně
  • Jakékoli případné vstupy

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Ještě váháš?