Expedice do nejdivočejšího kouta naší planety, kde ti společnost budou dělat tučňáci, velryby a parta mořských vlků na expediční lodi.
Vždy jsme se chtěli vydat na místa, která jsou nedostupná, drsná a ve své tvrdosti krásná. Ať už jsou to odlehlé vrcholky hor nebo zapomenuté země, o kterých turisté dosud nevědí. Některá místa jsou tak odlehlá a izolovaná, že bylo v minulosti naprosto nemyslitelné je navštívit. Byla výsostnou výsadou jen těch nejschopnějších a nejodvážnějších dobrodruhů. Místa, jako je Antarktida, jsou svatým grálem, Mekkou a zároveň bojištěm všech slavných polárníků. Dnešní moderní svět však nabízí netušené možnosti, a tak i Antarktida přišla o svou panenskost a nedostupnost. Stále si však drží takřka mystickou auru nejdivočejšího koutu planety díky odlehlosti, samotě a přísné nadvládě přírody.
Expedice na Antarktidu je ryzím dobrodružstvím do oblasti, kde nemůžeš čekat ani komfort, ani absolutní bezpečí. Na pobřeží věčně zamrzlého kontinentu tě přivítají maximálně tučňáci a ledový vítr. Je to přesně ta výprava, jakou jsme si vždy přáli s Expedition Clubem podniknout. Na celém kontinentu je pouze asi 70 výzkumných stanic provozovaných různými státy a potom už jenom nekonečné ledové pláně nedotknuté přírody bičované drsným klimatem. Průměrné letní teploty v kontinentální Antarktidě se tu pohybují okolo -10 do -40 °C, i když na severním pobřeží kontinentu je podnebí mírnější. Troufám si říct, že na světě už neexistuje místo, které by bylo takto nedotčené civilizací.
Věřím, že tvé dobrodružné srdce už to dávno ví, že pokud na Antarktidu, pak jedině na plachetnici. Důstojně vůči místu, kam směřujeme. Ne na obřím cruiseru se stovkami lidí, skrytých před živly a bez kontaktu s přírodou. Budeme plout v malé skupince těch, kteří si opravdu chtějí dostat Antarktidu pod kůži. Plachtit bok po boku jako tým na 6. kontinent. Zažít svobodu, osamocení, radost z přírody, ale občas i zatnout zuby a projít si těžkými momenty, které tahle pustina umí nachystat. Ale právě to z toho dělá výpravu, na kterou nikdy nezapomeneš.
Samotná cesta do Antarktidy je namáhavá. Vyplujeme z argentinské Ushuai na expediční lodi připravené do nejtvrdších podmínek. S jejími schopnostmi jsme se už seznámili na expedici na Jan Mayen, kdy nás přesvědčila, že i srážka s ledovcem nekončí vždy katastrofou jako u Titanicu. I zkušeným námořníkům zatrne při představě překonání Drakeova průlivu, pověstného mohutnými vlnami a bouřlivým počasím. Za touto překážkou nás po pár dnech plavby čeká první kousek Antarktidy - Nelsonův ostrov. Expediční plachetnice nám bude zázemím po celou dobu výpravy. Zůstane jako pevný bod jistoty zakotvená kus od pobřeží pokaždé, když se na malých člunech vydáme prozkoumávat ptačí kolonie nebo odlehlé polární stanice. I když má expedice svůj plánovaný program a trasu, bude ovlivněna počasím a kondicí posádky. Nebyli bychom to my, kdybychom nechtěli místo přejíždění lodí z poloostrova na poloostrov podniknout i nějaké další dobrodružství. Po domluvě s kapitánem se necháme každý den vysadit na pobřeží a dáme si krátký trek do té nejdivočejší divočiny na světě!
Náročnost plavby je těžko přesně specifikovatelná — za ideálních podmínek nejde o nic extra náročného, přesto to vyžaduje jistou míru odolnosti, sebezapření a houževnatosti. Moře je tady nevyzpytatelné a může se stát, že budeme bojovat se špatným počasím a velkými vlnami. Pokud nemáš vlastní zkušenosti s plachtěním, není to problém, všechno se dá naučit za pochodu. . Nemusí to být překážka, ale je fajn se na to připravit. Přesto je dobré vše předem probrat s průvodce. Před plavbou se uskuteční osobní sraz se všemi účastníky, kde si sladíme očekávání a řekneme si nejen základní informace, ale i rizika, se kterými je potřeba počítat.
Je důležité vědět, že jako člen posádky se nejenom povezeš, ale aktivně zapojíš do obsluhy lodi. Ještě před vyplutím se naučíš stát za kormidlem, trimovat plachty, motat lana a spoustu dalších námořnických dovedností. Během plavby bude každý plnohodnotnou součástí posádky. Budeš držet hlídky, kontrolovat radar nebo kotvu, kormidlovat, vypomáhat s provozem lodi a čekají tě i služby v kuchyni nebo při úklidu. Pokud hledáš komfortní plavbu, kde se jen povezeš a večeři si dáš v restauraci s výběrem z pětichodového menu, doporučuji ti spíš zaplatit si místo na cruiseru.
Bezpečnost je neodmyslitelně spojena s lodí, kapitánem a počasím. Expediční plachetnicí, která se nám stane domovem na necelý měsíc, je Global Surveyor, jediná loď svého druhu na světě. Dvacetijednametrová, padesátitunová, ocelová plachetnice postavená tak, aby mohla plout i v těch nejdrsnějších mořích světa. Vzhledem ke své konstrukci, hmotnosti a maximální rychlosti je prakticky nemožné ji potopit. A i kdyby narazila čelně do ledovce, maximálně se odrazí nebo zdeformuje, ale nepraskne. Pro případ poškození má loď sedm samostatných vodotěsných komor, které se dají uzavřít. Loď je těžká, jen olověný kýl váží 13 tun, což prakticky znemožňuje její převrácení. Není tak svižná, ale to je přesně to, co je v Antarktidě výhodou. Díky své váze se v obřích vlnách tolik nehoupe a její předimenzovanost zajišťuje bezpečí a důvěru v loď. A to je přesně to, co na konci světa chceš. Plachetnici Global Surveyor dobře známe z předešlých plaveb a má naši 100% důvěru.
No a hodí se napsat i něco k našemu kapitánovi, bez něj bychom se do tohoto zapomenutého kouta světa vůbec nedostali. Danny je především vlastníkem lodi a zná ji do posledního šroubku. Zároveň je to skutečný mořský vlk, který obeplul celý svět. Jen na Antarktidě byl už šestkrát, z toho jednou s námi. Pro výpravy, jako je tahle, vlastní speciálně upravenou plachetnici, která je stavěná tak, aby mohla bezpečně plout mezi ledovými krami a jen tak se nepotopila. Počítej s tím, že si nás vezme do parády a že tě zpátky v Ushuai vysadí jako ostříleného námořníka, který už nikdy nezapomene, jaké to je porvat se s živly. Poznáš, jaký režim na lodi panuje, co všechno obnáší být členem posádky a jakou radost přináší dobrý vítr v plachtách. Danny nás v minulosti bezpečně zavedl na Antarktidu, na odlehlý ostrov Jan Mayen i na skotskou St. Kildu. Víme tedy, že se nepouštíme do dobrodružství bez opravdu zkušeného kapitána. Součástí výpravy je také celodenní příprava na plavbu přímo v marině.
Expedice do Antarktidy začíná i končí v argentinské Ushuai. Dopravovat se sem budeme letecky přes Buenos Aires. Letenky nejsou v ceně výpravy.
Po celých 21 dní na lodi má každý své místo v kajutě. Loď je vybavená dieselovým topením a nemusíš se bát, že bychom uvnitř mrzli. Během pobytu na souši budeme bydlet v pěkných penzionech se snídaní.
Dobré jídlo a horký čaj jsou často jedinými body jistoty na rozbouřeném moři, když se promoklý od tříštících se vln a studeného větru skulíš do podpalubí a přivítáš teplo a sucho lodního salónku. Po celou dobu plavby je zajištěná plná penze. Tedy spíš zásoby pro celou posádku na lodi, ze kterých si budeme společně vařit. Kdo ještě nenaléval vodu z konvice při stálém houpání lodi nebo nevařil pro deset lidí na gyroskopické plotně, může se těšit na nové schopnosti, které získá. Můžeme ti ale slíbit, že hlady trpět nebudeš! V kuchyni budou služby na úklid!
Seznam doporučené výbavy bude zaslán průvodcem před akcí a bude možné výbavu průběžně konzultovat. Jedinou povinnou výbavou na loď jsou dobré gumáky, dají se sehnat třeba v Decathlonu, doporučujeme ovšem zateplenou variantu. Na lodi budeme mít zapůjčené tzv. oilskins - nepromokavé overaly s vestami, které nás na palubě ochrání před nepřízní počasí, i další nezbytné zařízení (záchranné postroje, plovací vesty atd.). Všechny důležité body výbavy se dozvíš po podání přihlášky v členské sekci.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Letecká doprava z ČR probíhá přes Buenos Aires do argentinské Ushuai. Vzhledem k tomu, že v Buenos Aires budeme muset změnit letiště a nenavazuje přímý let, pravděpodobně zde přenocujeme jednu noc.
Podle času odletu do Ushuai si naplánujeme program v Buenos Aires. Minule jsme letěli až večer, takže jsme stihli celodenní prohlídku města. Navštívili jsme Plaza de Mayo, prezidentský palác Casa Rosada, čtvrť San Telmo s místním trhem, legendární stadion Boca Juniors i barevné uličky Caminito. Odpoledne nás čeká přelet do Ushuai a ubytování na místě.
Naposledy si protáhneme nohy před plavbou. Vybereme si jeden z krásných patagonských treků, třeba k laguně Esmeralda a laguně Ojo del Albino, nebo do národního parku Tierra del Fuego a na vrchol Cerro Guanaco. Kdo bude chtít odpočívat po dlouhém přeletu, může po obědě vyrazit do Museo Marítimo – muzea věnovaného dobývání Antarktidy, polárním expedicím, místní fauně a flóře, ale i historii vězeňství. Večer si zajdeme s kapitánem na pořádný argentinský steak a sklenku dobrého vína, ať se před výpravou pěkně stmelíme! Spánek na hotelu.
Celý den před vyplutím věnujeme přípravám. Na loď je potřeba naložit veškerý materiál, jídlo, zásoby a naposledy zkontrolovat všechno potřebné vybavení. Odpoledne zajdeme do mariny na imigrační úřad, kde se formálně odhlásíme z Argentiny — a naše dobrodružství může začít. Značnou část dne také věnujeme zaškolení do obsluhy lodi a bezpečnostnímu briefingu, aby každý věděl, co ho na palubě čeká a co je potřeba zvládat. Odpoledne vyplouváme vstříc oceánu! Od nyní budeme spát na lodi.
Vyplujeme z bezpečí přístavu - směr Antarktida. Poslední výběžky země pod Ushuaiou se dodnes nazývají „Fin del mundo“ – konec světa. Právě tady se rozloučíme s civilizací, protože hned za tímto bodem začíná první velká výzva: přeplavba Drakeova průlivu, proslulého bouřlivým počasím a mohutnými vlnami. I ostřílení námořníci tu zažijí svůj úvodní křest divokým mořem. Nečekej nic příjemného – pokud hledáš komfort, zvol raději výletní loď. My ale hledáme dobrodružství. A co je větším synonymem dobrodružství než plavba přes Drakeův průliv na plachetnici? Pokud bude ale počasí milosrdné, může to být i docela pohodová záležitost.
Prvním kotvištěm na Antarktidě bude Ostrov krále Jiřího s ruskou výzkumnou stanicí Bellingshausen a dalšími polárními základnami. Uvidíme první tučňáky, lachtany a s trochou štěstí i rypouše sloní. Na sousedním Nelsonově ostrově navštívíme českou polární stanici Eco Nelson, ukrytou ve stínu vysokých ledovcových stěn. Dalším cílem bude Half Moon Island s početnými koloniemi lachtanů, následovaný vulkanickým Deception Island, kde uvidíme zbytky dávných velrybářských stanic a termální prameny – pozůstatek aktivní sopky, která stále dřímá pod ostrovem. Podél plovoucích ledovců se posuneme jižněji k Enterprise Island, kde v roce 1915 ztroskotala velrybářská loď Guvernøren. Její vrak je stále k vidění a často se k němu na noc navazujeme.
Další významnou zastávkou je britská polární stanice Port Lockroy, považovaná za rodiště britského polárního výzkumu. Právě tady začne být krajina opravdově „antarktická“. Všude kolem nás už budou jen ledovcové stěny a mohutné splazy, zatímco pevnou zem, skálu nebo kamenné pobřeží budeme hledat jen těžko. Při přeplavbě slavného Neumayerova průlivu, jednoho z nejkrásnějších a nejikoničtějších kanálů v celé Antarktidě, se nad námi budou tyčit více než dvoukilometrové ledovcové štíty ostrova Anvers, které umocní celou atmosféru. Celou dobu budeme ve střehu – ledovcových ker je tu víc než dost.
Poté nás čeká jeden z vrcholů celé výpravy – Paradise Bay. Tento chráněný přístav obklopují mohutné ledovcové splazy, vysoké štíty hor a nespočet keporkaků a jiných velryb. Budeme se zde plavit mezi ledovcovými poli, a proto nás čeká noční hlídka na kotvě. Následující den navštívíme chilskou a hned poté argentinskou polární stanici. Naší poslední antarktickou zastávkou budou Melchior Islands, kde nás přivítá kolonie lachtanů, stará argentinská základna a možná se nám, jako minule, poštěstí zahlédnout i tuleně leopardího. Odtud budeme čekat na příhodné počasí a poté vyplujeme na přibližně pětidenní plavbu zpět na sever do Ushuai.
Plán plavby je orientační. Ovlivňuje ho nejen počasí, ale i samotná posádka, přesto má hlavní slovo vždy kapitán. Téměř každý den zakotvíme na bezpečném místě kousek od pobřeží a vyrazíme po svých prozkoumat okolí, staré nebo funkční polární stanice i divoký život na pobřeží.
Poslední večer, kdy zakotvíme zpět v Ushuai, dodržíme starou tradici – vyrazíme s kapitánem do mariny na pořádnou oslavu. Z našich výprav do Patagonie už víme, kde najít ten nejlepší pisco, výborné víno a šťavnaté argentinské steaky. A i kdybychom po dvaceti dnech na lodi nemohli udržet rovnováhu, oslava bude stát za to. Celá hospoda se s námi možná bude houpat, ale naše hlavy budou plné zážitků, které zůstanou navždy.
Tento den máme jako rezervu, kdybychom se na cestě zpět zdrželi kvůli počasí. Pokud všechno půjde podle plánu, využijeme čas navíc na alternativní program – můžeme vyrazit na trek v okolí Ushuai nebo si jednoduše odpočinout s nohama pevně na zemi a dát si zasloužený relax po plavbě.
Letecký návrat přes Buenos Aires zpět do ČR.
.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.