Lehčích osmiček bys našel více v Himálajích, ale tady jsi v Pákistánu! Tady se dělí zrno od plev, zde se zjistí, co máš opravdu v sobě.
Říká se, že Gasherbrum II a Broad Peak jsou ze všech pákistánských osmitisícovek nejlehčí a pokud chce někdo v Pákistánu vylézt na "osmičku", má na nich nejvyšší šanci. A jelikož na Gasherbrum II jsme vylezli již v roce 2021, je Broad Peak jasná volba! Nejásej, lehčích osmiček bys našel více v Himálajích, ale tady jsi v Pákistánu! Tady si to budeme muset pěkně oddřít! I přesto, že je Broad Peak a Gash II v Pákistánu jediná rozumná volba pro lidi bez větších zkušeností, rozhodně to není "dávačka" a rozhodně to není zadarmo. Vyškrábat se do osmi tisíc metrů je skoro nadlidský výkon. A když vezmeš v potaz, že tě v té výšce čeká ještě 1 km dlouhý vrcholový hřeben, spadne ti hřebínek. Tady se dělí zrno od plev, zde se zjistí, co máš opravdu v sobě. Nebudu chodit kolem horké kaše, tohle je velké sousto a rozhodně není pro každého. Není to 100% bezpečné, není to levné a nikdo ti nedává garanci, že horu vylezeš. Ale pokud se ti teď rozbušilo srdce a víš, že je to přesně to, co musíš udělat, protože ti to nedá v noci spát, můžeme se o tom alespoň pobavit.
Opomíjený ledový obr střežící soutok ledovců Baltoro a Godwin Austen. Právě pod jeho svahy leží legendární kemp Concordia, ze kterého je ten nejikoničtější výhled na vrchol K2. Možná to je ten důvod, proč nemají lidé Broad Peak tak zarytý v paměti. Kdo by se mohl rovnat "Hoře zabiják", hoře, která je synonym pro horu jako takovou? Je to vlastně neuctivé, Broad Peak je nádherná, jedinečná, monumentální hora, která měla pouze "smůlu", že vyrostla na nejspektakulárnějším místě na planetě, v srdci Karakoramu, kde mu pozornost kradou jiné kopce. Místě, kde tě bude bolet za krkem, až budeš točit hlavou za všemi těmi šesti, sedmi či osmitisícovkami.
Přístup k našemu vrcholu trvá šest dní. Všechny strasti a útrapy přístupového treku jsou vynahrazeny nejúžasnějšími scenériemi na světě. Opravdu, Karakoram nemá ve světě srovnání. Baltoro trek, který je nezbytné projít, abychom se dostali do BC, je sám o sobě životní zážitek. Procházet pod štíty, kde se psala historie horolezectví, nenechá žádnou duši horolezce chladnou. Vrcholy jako Uli Biaho, Shipton Tower, Muztagh Tower, Chogolisa, Masherbrum, Gasherbrum II a IV a samozřejmě K2 by měl každý horal alespoň jednou za život vidět. Woow, tolik krásy na jednom místě! Teď ale narovinu, jde nám o víc než jen zažít si tenhle monumentální trek. Bažíme po další výzvě a chceme opět poměřit laťku Expedition Clubu. Chceme na Broad Peak!
Vždycky jsem si přál, aby Expedition Club dostál svému jménu a pořádal skutečné expedice. Již pátým rokem se nám to daří. Děláme každý rok alespoň jednu expedici, kterou pořádáme pro naše aktivní členy zadarmo. Více o expedicích se dočteš ZDE. Chceme umožnit našim členům posunout si své hranice a vydat se tam, kam by se sami neodvážili nebo neměli s kým se odvážit! Chceme, aby se věci hýbaly, abychom byli průsečíkem pro expediční dění v ČR, a kdo ví, třeba se i díky naší expedici na Broad Peak vynoří nový "Himálajista" a naše expedice zasadí semínko pro další a další výpravy... V neposlední řadě je potřeba navázat na loňský rok, kdy naši členové vylezli osmitisícovku Gasherbrum II - 8035 m n. m. Logický progres káže, že dalším krokem je rovněž osmitisícovka. Pevně věřím, že vlajka Expedition Clubu příští rok zavlaje i na Broad Peak. Chceš být u toho?
Expedice je přísně výběrová. Základní a nepřekročitelné pravidlo je, že se může hlásit jen aktivní člen. Co to obnáší a jak se staneš aktivním členem, zjistíš ZDE. Další podmínkou je předešlá zkušenost s výškami aspoň 6000 m. Přednost budou mít určitě ti členové, kteří se účastnili nějaké předešlé vysokohorské expedice Expedition Clubu. Počet míst na expedici je omezený na 3 aktivní členy. Zbytek týmu doplní zkušení horolezci či průvodci Expedition Clubu.
Jsem zastáncem toho, že výstupy na vysoké hory nejsou ani tak o fyzičce, jako o vůli a rovněž o aklimatizaci. Jelikož aklimatizaci podchytíme v rámci Baltoro treku, na němž se stovky horolezců aklimatizovali pro tento výstup stejně, máme z tohoto pohledu rovné podmínky a výstup bude hodně o tobě. Samozřejmě nepřízeň počasí, hluboký sníh či brutální 1 km dlouhý závěrečný hřebínek může vše zhatit. Pokud budeš ovšem jak mentálně, tak fyzicky silný/á, vytrváš, prokážeš houževnatost a nezměrnou vůli, odměnou ti může být vrchol osmitisícovky. A to už stojí za to, ne? Samozřejmě je dobré mít skvělou fyzičku, abys měl rezervy, ať už z důvodu, kdyby nastal problém nebo aby sis to více užil. Náročnost a bezpečnost budu s každým účastníkem konzultovat osobně.
Jedná se o spolkovou akci spolku Expedition Club International z. s., IČ: 057 09 741. Každý účastník expedice musí být členem spolku. Expedice není komerční. Jsme si na ní všichni rovni a každý má svůj úděl pevně v rukách. Všem je jasné, že Expedition Club zaštiťuje organizaci, logistiku a teoretické znalosti. Na Broad Peaku se pohybujete na svou plnou vlastní zodpovědnost. I když se Martin bude účastnit itineráře cesty, půjde výstup s vámi a bude se snažit eliminovat veškerá rizika, celou dobu jdete sami za sebe! V Alpách platí základní a jednoduché pravidlo. Vzal jsi peníze? Vzal! Tím pádem jsi za skupinu odpovědný. Tady to ale neplatí.
Na horách - Výstup na 8k horu je vždy nebezpečný. V Pákistánu jsou objektivně jen dvě "jednodušší" osmitisícovky. Vzhledem k tomu, že jednu jsme vylezli v roce 2021, nezbývá než se vydat na Broad Peak. Ten se řadí na pákistánské poměry k objektivně bezpečným horám. Největší riziko představují prudší strmé pasáže, kde hrozí uklouznutí, a potenciální převěje na vrcholovém hřebínku. Hypoteticky hrozí i laviny, ale hlavní výstupovka se snaží kopírovat hřeben, takže spádnice lavin jsou bokem. Naopak bychom neměli čekat veliký ledopád, který přináší velké riziko pádu do trhliny. Zbylá rizika se dají celkem eliminovat, chodit nonstop s parťákem, mít kvalitní výbavu, aklimatizaci a hlavně si nehrát na hrdinu. Tzn. největším rizikem bude výšková nemoc a špatné počasí. To je ale v rukou osudu. V Pákistánu funguje záchranná služba vrtulníkem, na který budeme skládat deposit před expedicí v hotovosti. Expedition Club tomu napomůže satelitním zařízením. Na hoře budeme používat vysílačky.
Mimo hory - O Pákistánu se toho v médiích napsalo a namluvilo více než dost, podle mě je ale realita výrazně odlišná. Řeknu k tomu jen to, že za těch deset let, co aktivně cestuji, byl pro mě Pákistán cestovatelsky asi nejpozitivnější zkušeností s úžasným štěstím na lidi, kteří jsou štědří, zvídaví, slušní, milí a usměvaví. Akorát je třeba respektovat tamní zvyklosti. Na druhou stranu se budeme pohybovat ve skupince lidí, a proto se budeme snažit co nejméně zdržovat v civilizaci a nepoutat zbytečně pozornost. Města tak budeme využívat především k přespání a vyhneme se zbytečnému potulování se po nich.
Pro vstup do Pákistánu jsou třeba víza. Se zvacím dopisem nám pomůže pákistánská agentura. Víza samotná se zařizují na ambasádě v Praze. S obstaráním víz ti samozřejmě pomůžeme. Doporučujeme ti obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Detailní info ZDE.
Doprava na místo bude letecky, let Praha - Istanbul - Islamabad. Z Islamabadu poletíme letecky do Skardu. Pokud bude špatné počasí, pojedeme po zemi přes Karakoram Highway. Na letišti v Islamabadu si nás převezme místní agentura a po celou dobu expedice se o nás bude starat. O 45 dní později nás vyhodí zase na letišti. Dále viz program. Návrat po stejné ose.
Ve městech v hotelech. Pod horou celou dobu ve stanech, kde budeme mít hrubé matrace.
V rámci expedice budeme mít zajištěnou plnou penzi po celou dobu. Jak v civilizaci, tak na treku i v BC. Zajištěno není jen stravování při samotném výstupu. V Pákistánu není zvykem organizovat expedici bez kuchařů. Přispějeme trochu místním lidem, aby si přivydělali. Nemluvě o tom, že je to jiný luxus mít navařeno. Člověk se pak může soustředit na hlavní cíl - vylézt horu!
Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky a bude konzultován na osobní schůzce. Tohle už je vyšší dívčí. Excel s tabulkou výbavy by nestačil ;-) Seznam základní doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu, ale bude toho tak 3x více. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Půjčovnu najdeš ZDE.
Na opravdové expedici jsme si všichni rovni. Jedeme jako tým, každý je zodpovědný za sebe a zároveň každý za všechny. Klub akci organizuje zadarmo a i zástupce klubu bude dotovaný z klubových peněz! Zaplatíš si jenom svoje náklady a na společné náklady se složíme. A jelikož se realizace expedice neodvíjí od počtu účastníků, pokud budu mít k sobě aspoň tři dobrodružné duše, tak se akce pojede! Více o tom, jak fungují expedice, najdeš ZDE.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Odpolední odlet z ČR.
Letecký přesun po trase Evropa - Istanbul - Islamabad. Transfer na hotel a prohlídka moderního i historického města. Podle příletu navštívíme veliký bazar nebo třeba Pakistan Monument. Spíše se ale pověnujeme přebalení naší výbavy, jelikož expediční výbava pojede po zemi po Karakoram Highway, zatímco my poletíme.
Let do Skardu. V ranních hodinách odjedeme na letiště, odkud přeletíme do Skardu. Čeká nás neobyčejný přelet nad vysokými horami, který je ale hodně závislý na aktuálním počasí. Během letu uvidíme Nanga Parbat (8125 m), Haramosh a další velikány jako na dlani. Pokud by bylo špatné počasí, je možné do Skardu přejet jeepy po Karakoram Highway podél řeky Indus. Dlouhá cesta auty je vyčerpávající, ale stojí za to. Karakoram Highway je v očích místních lidí osmým divem světa. Stavba začala roku 1960 a byla dokončena v roce 1976 jako cesta protínající dvě nejvyšší pohoří světa a spojující Pákistán a Čínu. Jízda do vesnice Chilas trvá 12 - 13 hodin jízdy.
Rezervní den pro případ, že bychom museli cestu absolvovat po zemi. Naše expediční vybavení pojede po zemi tak jako tak, a proto na něj počkáme. V případě letu aklimatizace a příprava ve Skardu. Prohlídka města známého jako vstupní brána do Karakoramu. Revize naší výbavy s agenturou, vstupní briefing. Dokoupení zásob, vybavení, nabalení věcí do jeepu. Vstupní briefing na ministerstvu turismu. Poslední večer v pohodlném hotelu.
Brzký ranní start a začátek 7-8 hodinové cesty jeepy do vesnice Askoli (3050 m n. m.), posledního trvale osídleného místa v údolí Shigar. Dlouhá cesta tentokrát vede přes řadu drobných usedlostí, ve kterých můžeme zastavit a seznámit se s tradičním životem. Noc v kamenných přístřešcích.
Rozdělení zavazadel mezi nosiče a zahájení treku k ledovci Baltoro (6 hod.). Trasa vede podél divoké řeky Braldu do kempu Joha (3200 m n. m.), většinou po dobytkem vyšlapané cestě až na některé náročnější úseky kolem morén ledovců, spadajících do údolí.
Rozdělení zavazadel mezi nosiče a zahájení treku k ledovci Baltoro. Trasa jde opět podél divoké řeky Braldu do kempu Paiyu (3400 m n. m.) po dobytkem vyšlapané trase, tudíž není nijak obtížná a je to dobrá rozcvička před samotným ledovcem. Po cestě nás čeká několik brodů přitékajících řek a rovněž se nám ukážou první věže, které stojí za zapamatování, jako Trango nebo skupina Cathedral. Cca 7-8 hod. chůze.
Přibližně hodinu chůze z kempu Paiyu již leží čelo ledovce Baltoro. Cesta do kempu Urdukas (4050 m n. m.) vede po jeho moréně a občas i po odkrytém ledu v závislosti na podmínkách. Strážcem tohoto dne je "Bezejmenná věž", ikonická špice nad ledovcem. Kemp samotný je postavený 100 m nad ledovcem na terasách vykopaných expedicí hraběte Abruzzi v roce 1909!
Trek do kempu Goro II (4300 m n. m.). Chvíli budeme pokračovat po moréně a poté sejdeme zpět na ledovec Baltoro. Tentokráte půjdeme již ve snadném terénu odkrytého ledovce až ke konci údolí, ve kterém se nám otevře výhled na vrcholy Broad Peaku (8047 m n. m.) a Gasherbrumu IV (7925 m n. m.). Přibližně 5 hod. chůze.
Trek do kempu Concordia (4550 m n. m.). Legendární kemp na konci ledovce Baltoro vytváří křižovatku, odkud se rozchází cesty do základních táborů K2, Gasherbrumu, Broad Peaku a dalších hor. Kemp leží na spojnici ledovců Baltoro a Godwin Austin, vedoucího ke K2. Odtud to máme 4 hodiny do base campu Broad Peaku, kam dojdeme ještě dnes.
21 dní pro aklimatizaci a výstup na Broad Peak.
Vše jednou končí. Návrat stejnou trasou do Askoli.
Jízda jeepem z Askoli do Skardu. Noc na hotelu.
Let do Islamabadu. V případě špatného počasí opět jízda po Karakoram Highway. Skardu - Chilas (8-9 hodin). Noc v hotelu.
Odpočinkový den či jízda z Chilas do Islamabadu. Poslední možnost zregenerovat a koupit suvenýry. Spánek v hotelu.
Odlet domů
Cena za balíček místní agentuře je 6200 USD. Vše budeme platit až na místě. Expedition Clubu se nic neposílá. Jedině pokud by byl potřeba nějaký deposit předem, jinak budeme chtít agentuře zaplatit všechno v hotovosti na místě.
Zde je rozpis co je v ceně balíčku. v hodnotě 6200 USD.