Tohle bude cesta na sever napříč Saharou. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!
Ještě než se začteš do odstavce níže, měl bys vědět, že tohle nebude klasická výprava, kterou jsi už možná s námi zažil. Tohle nebude poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na sever napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“ území nikoho, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!
V Gambii na nás čeká starý VW T4, který si zaslouží na stará kolena lepší osud, než se trápit na českých cestách. Minulý rok jsme ho připravili na dalekou cestu, a doposud obkroužil velkou část Afriky. Nyní je ovšem čas na to vzít ho zpět do Maroka. Teplo, sluníčko, absence dopravních předpisů, nezpevněné cesty a garáž s náhradními díly na každém rohu. Co víc si auto v důchodovém věku může přát?
Už tedy znáte motiv, takže můžeme přejít k samotné cestě. Cestu jsme poprvé přejeli na podzim roku 2018. V průběhu jsme navštívili neobvyklou zemi, Mauritánii, kde jsme naložili auto na 3. nejdelší vlak na světě a přejeli do vnitrozemí. Kromě 30 hodinové jízdy na vlaku, která byla sama o sobě zážitkem na celý život, jsme viděli 3. největší monolit na světě Ben Amera, navštívili starobylá města Chinguetti a Atar. O rok později následovala další cesta. Tentokráte jsme se pokusili neoficiálně překročit hranice se západní Saharou a dostat se do opuštěného města Al Kuwíra. Ve vnitrozemí Mauritánie jsme navštívili, kromě oázy Chinguetti i Tergit. O rok později jsme se podívali až do Ouadane - do oka Afriky! A přesně to chceme nyní zopakovat.
Ale postupně, trasu pojedeme poprvé opačně. Může se zdát, že je to jedno, ale není. Výprava bude stejná a zároveň jiná v mnoha ohledech. Start cesty bude v Banjulu, kam auto dopravíme my, neboť nyní parkuje na hranici Cote Divore/ Ghana a dopravit ho do Gambie vydá na samostatnou expedici. V Gambii pak oficiálně odstartuje tato expedice, jejímž cílem je dojet až do Maroka. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku, přes Senegal, Mauritánii, Západní Saharu, až do Maroka. Nevynecháme také možnost občas zabrousit někam dál od pobřeží a vychutnat si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země. Může ti to přijít zvláštní, ale pocit, že široko daleko nic není, jen drsná, kamenitá poušť plná prachu a písku je velmi silný a intenzivní. Jedině, když budeme táhnout za jeden provaz a společně čelit nástrahám cesty, můžeme dojet zdárně do konce. Pokud máš tedy srdce dobrodruha a láká tě zažít pouštní expedici, nabízím ti jedno z 8 míst na této výjimečné expedici. Této expedici předchází její drsnější polovička - Expedice podél Guinejského zálivu.
Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíři řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 eur. My jsme nyní usmlouvali cenu na 250 euro a získali na místě cenný kontakt. Příští rok tomu ale může být zase jinak, a proto díky neodhadnutelnosti této částky, se na případný úplatek na hranici Mauritánie/Senegal bude skupina skládat.
Tyto akce jsou pro lidi, kteří mají rádi pohyb, ale přeci jen se ještě nechtějí tahat s těžkým batohem a chtějí si spíše užít krajinu a okolí. Pro absolvování těchto výprav bys měl být schopen vyjít na lehko na kopec, srovnatelný s Lysou horou. Jedná se o jednodenní túry a procházky po okolí.
Cíl je jasný. Dojet do Maroka. Chceme ti nabídnout možnost zažít něco jedinečného a neopakovatelného, což tato cesta bezpochyby bude. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině, ale není tomu tak. Uvidíme spousta zajímavých míst a je důležité si uvědomit, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 4000 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Je to zároveň příležitost zažít atmosféru pouštní expedice, kde dobrodružství číhá na každém rohu (no dobře, tak za každou dunou), a zažít pocity pravého odloučení. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého, a zcela přiléhavé je přísloví "I cesta může být cíl". O Expedici máme super článek na BLOGU.
Hlavní cesty v Mauritánii jsou střeženy policejními a armádními složkami, které budeme na každém rohu potkávat. Díky zavedení těchto opatření se dá považovat hlavní trasa za bezpečnou. Podle informací českého MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí za Atar a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu v bezpečné oblasti. Dle aktuálních informací Francouzského i Anglického MZV je oblast Ataru již plně v oranžové zóně (doporučuje se cestovat při sledování aktuální situace) naopak červená zóna se posunula hodně na východ (nedoporučuje se cestovat). Na místě máme kontakty, díky kterým známe aktuální situaci, na základě toho vyhodnotíme, zda navštívíme např. Chinguetti, Ouadane, oko Afriky.
Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný. Edit: Po průjezdu v roce 2018 a 2019 a 2023 můžeme konstatovat, že Západní Sahara je velmi příjemná a bezpečná země. Nejsou zde žádné bezpečnostní rozdíly oproti Maroku. Navíc jsou často policejní check pointy, které hlídají situaci.
Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To pořídíme přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde nám víza vystaví na počkání. Cena víza je 55 EUR.
Vstup do Maroka, Senegalu a Gambie je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Kvůli častým check pointům bude každý potřebovat 20 kopií cestovního pasu. Nedělám si srandu.
Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.
Oficiální start Expedice je v Banjulu v Gambii, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Můžeš se připojit ale i v Dakaru v Senegalu. Cena letenky z Prahy nebo Vídně je už od 10.000Kč. Průvodce bude s autem čekat na letišti a celá expedice odstartuje následující den. Pokud chceš, přileť už o pár dní dříve a trochu se aklimatizuj na Afriku s koktejlem na pláži.
Po cestě Gambií, Senegalem, Mauritánií a Západní Saharou se budeme chtít zdržovat v hotelech, u místních, na zemi na pumpách, prostě všude tam, kde budeme chráněni a budeme si moct dopřát trochu luxusu - sprchu, jídlo atp. V Maroku si už troufneme spát venku ve stanech nebo pod širákem v poušti, abychom pořádně nasáli její atmosféru. Ubytování v hotelu/hostelu bude cca 10x.
V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích, tím pádem si nebudeme brát jídlo z Česka. V neobydlených částech pouště samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. V autě bude k dispozici velká plynová bomba s vařičem, např. na ranní čaj nebo na uvaření jídla. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou!
Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. Pár starých stanů do skupiny, spacák, karimatku a nějaké věci na kempování. Plynovou bombu a vařič seženeme na místě. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Půjčovnu najdeš na našem webu ZDE.
A jakým autem že pojedeme? Dali jsme si záležet abychom z Německa opět dotáhli VW T4 v motorizaci 2.5 TDI, 75 kW. Proč vlastně tak staré auto? Tenhle typ vozidla považujeme za největšího držáka, který si s celou trasou bez problému poradí. Cokoliv co se nedá v Africe opravit kladivem, je skoro bezcenné. Místní mechanici si nedokážou poradit s moderní elektronikou a při první poruše by jim tam auto přestalo jezdit. A taky, co si budeme, pokud bychom brali nové auto, výprava by stála 2x více a nebylo by to tak autentické :-). Pojedeme verzí Long, takže bude v kufru dost místa a každý bude mít dost životního prostoru! Auto má za sebou poměrně zajímavou historii. Honza Ti poví.
ZDE nalezneš 1. část trasy po naložení na vlak
ZDE nalezneš 2. část trasy po vyložení v vlaku
Mapa je pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě mohou nastat. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy.
Této expedici předchází její drsnější polovička - Expedice podél Guinejského zálivu.
Přílet do Banjulu, sraz s průvodcem na letišti. Válečka na gambijské pláži s kokosem v ruce. Relax, kniha a pohoda. Je třeba se pořádně připravit na cestu, protože pak už to bude jen jedna velká jízda. Kdo chce, přileťte pár dní předem. Máme s tímto místem hodně zkušeností, můžeme ti dát tipy, co zde dělat. Spaní v Serekundě.
Start expedice. Ráno dáme dobrou snídani, nabalíme káru zásobami a vyrazíme na 4000 km dlouhou cestu na sever. První zastávku bude River Gambia National Park, abychom viděli i trochu z Gambie. V městečku Wassu navštívíme slavné kamenné kruhy, nejstarší pozůstatky civilizace v Senegambii. Zajedeme do Kuntauru, kde se ještě ten den vydáme na lodičkách do centra NP River Gambia. kde se podíváme se na krmení šimpanzů. A možná uvidíme i hrochy.
Přejedeme do Senegalu. Po obědě navštívíme rezervaci Bandia. Uvidíme žirafy, buvoly, možná i nosorožce a hlavně největší antilopy na světě - antilopy Derbyho. Večer příjezd do Dakaru. Spaní ve městě a zajdeme na pivko.
Dopoledne návštěva Dakaru a hlavně Île de Gorée. Na oběd místní specialita thieboudienne. Přesun na sever do Saint-Louise, města s bohatou kolonizátorskou historií (první místo v Africe osídleno Francouzi). Příjezd do St. - Louis. Večer strávíme na ulici mezi lidmi a večer zakončíme na naší střešní terase s výhledem na řeku Senegal.
Vyrazíme směr hranice! Dnes nás čekají nejsložitější hranice, ale nic co bychom nezvládli. Možná za pomoci malého úplatku se dostaneme do Mauritánie! Odpoledne zakotvíme v hlavním městě Nouakchottu. Zde přenocujeme v hotelu.
Ráno zajedeme na největší velbloudí trh v Mauritánii a projedeme se po staré ranveji, Poté budeme pokračovat dále na sever do Ataru, do opravdové hluboké a izolované Sahary. Před příjezdem zajedeme do klenotu uprostřed pouště - oázy Tergit. Koupačka ve sladké vodě. Spaní v Ataru, příprava na zítřejší odjezd na dvoudenní tour jeepy do středu pouště.
Celodenní výlet do Starobylého pouštního města Chinguetti. Po cestě budeme projíždět přes ardarskou náhorní plošinu, nádherný kus země, který se vynořil z ničeho uprostřed Sahary. Krásná pouštní krajina plná kamenitých plání, skal a dun. Pokud bezpečnost dovolí a bude konsens, dojedeme nejdále do pouště, co to půjde! Uděláme si fakultativní výlet do druhého pouštního města Ouadane, kde přespíme. Odtud se už to bude jen kousek na zítřejší dobrodružství.
Vyjedeme jeepy doprostřed jednoho z nejzajímavějších míst celé Sahary - oka Afriky. Tenhle 40km široký kráter nemá na svět obdoby! Pokud to neklapne, budeme se potulovat po Ardarské náhorní plošině. Odpoledne návrat do Ataru. Možná přejezd do Zouerattu, či spaní v Ataru.
Ráno si zajistíme zítřejší odvoz vlakem do Nouadhibou. Dnešní den si vyhradíme pro odpočinek a pro pokus dostat se na nejvyšší hory Mauritánie či do místních železných dolů. Rovněž zajdeme na nákupy a dokoupení zásob na nákladní vlak v Mauritánii, hábity, šátky, lyžařské brýle (ty koupíme spíš doma :D). Opravdu je dobré se kvalitně připravit na zítřejší cestu.
Cílem tohoto dne bude naložit vozidlo na vlak, který odpoledne vyrazí na dalekou cestu do vnitrozemí. Pravděpodobně budeme celý den vláčeni na nákladním vagonu po nákladním nádraží. Celodenním úkolem strojvedoucího je totiž poskládat 200 vagónů do jednoho 2,5 km vlaku. Sice jsi celý den na vagonu, ale je to sranda, kde jinde to zažiješ. Ve večerních hodinách začíná daleká a špinavá cesta.
Zima, špína, vítr. 16 hodinová jízda na korbě nákladního vlaku, který je považován za 3. nejdelší na světě! Opravdu je dobré se na cestu připravit. I přes všechno nepohodlí cesty je to zážitek, na který budeš vzpomínat na celý život. Východ slunce na Sahaře z korby nákladního vlaku je nádhera. Mimo jiné uvidíš i 3. největší monolit na světe Ben Amera (snad ho stihneme za světla). Tady si budeš připadat jako pravý cestovatel. Vylodění v Nouadibhou. Pokud přijedeme včas, večer se podíváme na nejjižnější výběžek poloostrova Capo Blanco. Spánek v hotelu.
Ráno chceme být ale na značkách na hranicích Mauritánie/Západní Sahara! Dnes přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary. Jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Minulý rok nám hranice zabrala 6 hodin. Přejedeme hranici Západní Sahary a od tohoto okamžiku si musíme dávat větší pozor a pohybovat se jen po dobře zmapovaných cestách, je zde totiž (i když velmi malé) riziko nášlapných min. Večer dojedeme ideálně až do Dakhly. Pokud dojdeme za světla zajedeme na špičku kosy a budeme pozorovat stovky rybářských lodí vracející se do přístavu.
Dakhla, hlavní město Západní Sahary, zde posnídáme a jedeme na sever. Celá západní Sahara je málo obydlené území a od tohoto bodu začneme razit denně delší vzdálenosti. Je to dálka, ale zvládneme to. Naše cesta povede přes město Boujdour, až do města Laayoune, kde doplníme zásoby a navštívíme místní zajímavost, malou botanickou zahradu a místní pobočku McDonald. Co tady dělá se mě neptejte :-). Večer dojede do městečka Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Nakoukneme do muzea Exuperyho a podíváme se na ikonický vrak trajektu Assalama. Je možné, že přespíme ještě v Laayoune a tím pádem bychom do Tarfaji dojeli až ráno.
Cesta povede podél oceánu. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Projedeme městečko Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Cesta se poté trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, které je považováno za vstupní bránu do Sahary. Odpoledne dojedeme do Sidi Ifni, města, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Dáme si zde výborné grilované ryby. Zde také přenocujeme v hotelu.
Ráno přejede kousek k pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat přes město Agadir až do surfařské mekky - vesnicí Taghazout, navštívíme surfařské spoty a dáme si výborný koktejl. Pokud zbyde čas zajedeme se podívat do Paradise Valley a opláchneme se ve sladké vodě v kaňonu s kaskádami. Spaní venku na dunách nedaleko rybářské vesnice Imsouane.
Pojedeme na sever podél pobřeží do města Essaouira, kde se na chvíli zastavíme, a odtud na východ do naší finální destinace, do Marrakeche. Zde výpravu oficiálně po více než dvou týdnech expedici zakončíme! Navštívíme koželužny, náměstí Jemaa El Fna. Poslední společná noc a závěrečná oslava zdárné expedice!
Honza Tě dopoledne hodí na letiště nebo kamkoliv po městě. Odlet domů do ČR.
Sám bude muset pokračovat na sever, do Španělska, jelikož v Maroku nemůže nechat auto. Kdo bude chtít, může se ještě neformálně přidat k průvodci, který pojede přes Casablanku, Rabat, Tanger až do Gibraltaru, do Evropy!