Tohle bude cesta na jih napříč Saharou. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!
Ještě než se začteš do odstavce níže, měl bys vědět, že tohle nebude klasická výprava, kterou jsi už možná s námi zažil. Tohle nebude poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na jih napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!
Po roce ježdění po Africe jsme zaparkovali v Maroku naše auto VW T4, které zažilo mnohé. Dojelo z ČR do Ghany a zpět a přežilo svoji klinickou smrt v podobě 6 měsíčního stání v období dešťů na hranici s Côte d'Ivoire. No a na stará kolena si zaslouží lepší osud, než být sešrotováno… Připravíme ho na dalekou cestu a na důchod ho vezmeme do Gambie. Teplo, sluníčko, absence dopravních předpisů, nezpevněné cesty a garáž s náhradními díly na každém rohu. Co víc si auto v důchodovém věku může přát?
Už tedy znáte motiv, takže můžeme přejít k samotné cestě. Poprvé jsme ji projeli na podzim roku 2018. Během ní jsme navštívili neobvyklou zemi, Mauritánii, kde jsme naložili auto na 3. nejdelší vlak na světě mířící do vnitrozemí. Kromě této 30-ti hodinové jízdy na vlaku, která byla sama o sobě zážitkem na celý život, jsme viděli 3. největší monolit na světě Ben Amera, navštívili starobylá města Chinguetti a Atar. Při další cestě jsme se pokusili neoficiálně překročit hranice se západní Saharou a dostat se do opuštěného města Al Kuwíra. Ve vnitrozemí Mauritánie jsme navštívili oázy Chinguetti a Tergit. A přesně tohle bude i tentokrát naším cílem. Pokud bezpečnost dovolí, pojedeme se podívat až do oka Afriky!
Ale postupně. Tato expedice, jejímž cílem je dojet až do Gambie, oficiálně odstartuje v Agadiru. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku, přes Západní Saharu, Mauritánii a Senegal, až do Gambie, kde najde T4 svůj nový domov (protože transport zpět do Evropy by byl velmi komplikovaný a nákladný). Občas zabrousíme někam dál od pobřeží a vychutnáme si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země. Může ti to přijít zvláštní, ale pocit, že široko daleko nic není, jen drsná, kamenitá poušť plná prachu a písku je velmi silný a intenzivní. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině, ale není tomu tak. Uvidíme spoustu zajímavých míst a je důležité si uvědomit, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 3500 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Pokud máš tedy srdce dobrodruha a láká tě zažít pouštní expedici, kde dobrodružství číhá za každou dunou, nabízím ti jedno z 8 míst.
Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíři řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 EUR za to, že umožní vjezd staršího vozidla do Senegalu. My jsme nyní usmlouvali cenu na 250 euro a získali na místě cenný kontakt. Příští rok tomu ale může být zase jinak, a proto díky neodhadnutelnosti této částky, se na případný úplatek na hranici Mauritánie/Senegal bude skupina skládat.
Tyto akce jsou pro lidi, kteří mají rádi pohyb, ale přeci jen se ještě nechtějí tahat s těžkým batohem a chtějí si spíše užít krajinu a okolí. Pro absolvování těchto výprav bys měl být schopen vyjít na lehko na kopec, srovnatelný s Lysou horou. Jedná se o jednodenní túry a procházky po okolí. (Sahara, Bosna, Výsadek)
Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To pořídíme přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde nám víza vystaví na počkání. Cena víza je 55 EUR.
Vstup do Maroka, Senegalu a Gambie je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Kvůli častým check pointům bude každý potřebovat 30 kopií cestovního pasu. Nedělám si srandu.
Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.
Oficiální start Expedice je v Agadiru, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Lze přiletět rovněž do Marrakeche a busem do Agadiru dojet. Průvodce pravděpodobně poletí s Tebou. Nebo bude s autem čekat až v Agadiru. Celá expedice odstartuje následující den. Zpátky poletíš ze Senegalu. Pokud chceš, můžeš s průvodcem dojet až do Gambie.
Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný. Edit: Po průjezdu v roce 2018 a 2019 můžeme konstatovat, že Západní Sahara je velmi příjemná a bezpečná země. Nejsou zde žádné bezpečnostní rozdíly oproti Maroku. Navíc jsou často policejní Check pointy, které hlídají situaci.
Hlavní cesty v Mauritánii jsou střeženy policejními a armádními složkami, které budeme na každém rohu potkávat. Díky zavedení těchto opatření se dá považovat hlavní trasa za bezpečnou. Podle informací českého MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí za Atar a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu v bezpečné oblasti. Dle aktuálních informací Francouzského i Anglického MZV je oblast Ataru již plně v oranžové zóně (doporučuje se cestovat při sledování aktuální situace) naopak červená zóna se posunula hodně na východ (nedoporučuje se cestovat). Na místě máme kontakty, díky kterým známe aktuální situaci, na základě toho vyhodnotíme, zda navštívíme např. Chinguetti, Ouadane, oko Afriky.
Po cestě Západní Saharou se budeme chtít zdržovat v hotelech, u místních, na zemi na pumpách, prostě všude tam, kde budeme chráněni a budeme si moct dopřát trochu luxusu - sprchu, jídlo atp. Ubytování v hotelu/hostelu bude cca 10x.
V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích, tím pádem si nebudeme brát jídlo z Česka. V neobydlených částech pouště samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. V autě bude k dispozici velká plynová bomba s vařičem, např. na ranní kávu nebo na uvaření jídla. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou!
Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. Pár starých stanů do skupiny, spacák, karimatku a nějaké věci na kempování. Plynovou bombu a vařič seženeme na místě. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Půjčovnu najdeš na našem webu ZDE.
A jakým autem že pojedeme? Dali jsme si záležet, abychom z Německa opět dotáhli VW T4 v motorizaci 2.5 TDI, 75 kW. Proč vlastně tak staré auto? Tenhle typ vozidla považujeme za největšího držáka, který si s celou trasou bez problému poradí. Cokoliv co se nedá v Africe opravit kladivem, je skoro bezcenné. Místní mechanici si nedokážou poradit s moderní elektronikou a při první poruše by jim tam auto přestalo jezdit. A taky, co si budeme, pokud bychom brali nové auto, výprava by stála 2x více a nebylo by to tak autentické :-). Tento rok pojedeme poprvé verzí Long, takže bude v kufru dost místa a každý bude mít dost životního prostoru! Auto má za sebou poměrně zajímavou historii. V Německu vozilo děti do kroužků, a proto má prďácké zadní blinkry na střeše. V Česku ho náš průvodce Filip Vítek používal jako předvolební káru :-) My tomuhle fáru neřekneme jinak, než... Senátor!
ZDE nalezneš 1. část trasy po naložení na vlak
ZDE nalezneš 2. část trasy po vyložení v vlaku
Mapa je pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě mohou nastat. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy.
Daleko důležitější než přesné dodržení plánu je si cestu náležitě užít. Proto se jej nebudeme křečovitě držet. Itinerář ti poslouží pro představu, co všechno můžeme zažít :-)
Přílet do Agadiru. Kdo chce může přiletět do Marrakeche a následně se do Agadiru dostat pravidelnou autobusovou linkou. Nad sklenkou pravého přeslazeného marockého čaje zahájíme expedici. Spaní na hotelu.
Začátek expedice, jdeme rovnou na věc a ihned se vydáme na jih, abychom co nejdříve protnuli hranice se Západní Saharou. Projedeme přes město Tiznit až k vodám Atlantiku do Mirleftu a odsud po pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat až do města Sidi Ifni, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Dáme si zde výborné grilované ryby. Zde také přenocujeme v hotelu.
Na jih od Sidi Ifni začíná méně obydlené území. Cesta se opět trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, které je považováno za vstupní bránu do Sahary. Zde se cesta stáčí k jihu a vede do městečka Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Odtud spěje cesta zpět k oceánu a na dlouhou dobu už ho neopustí. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Pak už je to jen kousek do Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Nakoukneme do muzea Exuperyho a utáboříme se poblíž ikonického vraku trajektu Assalama. Spaní ve stanu s výhledem na vrak.
Přejedeme neformální hranici Západní Sahary a od tohoto okamžiku si musíme dávat větší pozor a pohybovat se jen po dobře zmapovaných cestách, je zde totiž (i když velmi malé) riziko nášlapných min. Naše cesta povede přes města Laayoune, kde doplníme zásoby a navštívíme místní zajímavost, malou botanickou zahradu a místní pobočku McDonald. Co tady dělá se mě neptejte :-) Dále pojedeme na Boujdour směrem do Dakhly, hlavního města Západní Sahary. Je to docela dálka, ale zvládneme to. Večer zajedeme na špičku kosy a budeme pozorovat stovky rybářských lodí vracející se do přístavu. Spaní v hotelu
Velmi brzo ráno vyrázíme směr hranice! Dnes přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary. Jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Minulý rok nám hranice zabrala 6 hodin. Nocleh v mauritánském městě Nouadhibou. Dnes se pokusíme si zajistit zítřejší odvoz vlakem do Zouerattu. Máme zde známého Omara, který nám s tím pomůže a u kterého přespáváme na střešní terase. Večerní prohlídka města.
Pokud to půjde, nalodění na vlak! Dáváme si ale lepší rezervu, minule jsme museli čekat 2 dny. V tom případě strávíme dnešní den odpočinkem a pojedeme na nejjižnější výběžek poloostrova Capo Blanco, kde se nachází pohřebiště vraků lodí. Na tomto nejjižnějším výběžku, na konci světa rovněž přespíme ve stanech připravených Omarem. Můžeme se pokusit i dostat do Al Kuwíry, též La Guery. Nutno podotknout, že minulé výpravě se to nepodařilo. V neposlední řadě dnes dokoupení me zásoby na nákladní vlak v Mauritánii.
Pokud se to nepodaří o den dříve, tak bude cílem dne bude naložit vozidlo na vlak, který odpoledne vyrazí na dalekou cestu do vnitrozemí. Pravděpodobně budeme celý den vláčeni na nákladním vagonu po přístavu, loděnici, vykládce železné rudy nebo po vrakovišti. Celodenním úkolem strojvedoucího je totiž poskládat 200 vagónů do jednoho 2,5 km vlaku. Sice jsi celý den na vagonu, ale je to sranda, kde jinde to zažiješ. Ve odpoledních hodinách začíná daleká a špinavá cesta.
Pokud vyjedeme o den dříve, ušetřený čas využijeme v Senegalu či v Gambii, kde je jistě spoustu k vidění. Můžeme navštívit senegalskou rezervaci Bandía, kde jsou antilopy, žirafy, buvoli i nosorožci nebo zajedeme do gambijského Kuntauru, kde se vydáme na lodičkách do centra NP River Gambia. Tam uidíme krmení šimpanzů a hrochy v jejich přirozeném prostředí.
Zima, špína, vítr. 16ti hodinová jízda na korbě nákladního vlaku, který je považován za 3. nejdelší na světě! I přes všechno nepohodlí cesty je to zážitek, na který budeš vzpomínat na celý život. Východ slunce na Sahaře z korby nákladního vlaku je nádhera. Mimo jiné uvidíš i 3. největší monolit na světe Ben Amera. Tady si budeš připadat jako pravý cestovatel. Vylodění v Zouerattu. Podle času přejezd do Ataru nebo spánek v Zouerattu.
Celodenní výlet do Starobylého pouštního města Chinguetti. Po cestě budeme projíždět přes ardarskou náhorní plošinu, nádherný kus země, který se vynořil z ničeho uprostřed Sahary. Krásná pouštní krajina plná kamenitých plání, skal a dun. Pokud bezpečnost dovolí a bude konsens dojedeme nejdále do pouště co to půjde! Uděláme si fakultativní výlet do druhého pouštního města Ouadane, kde přespíme. Odtud se už to bude jen kousek na zítřejší dobrodružství.
Ráno vyjedeme jeepy doprostřed jednoho z nejzajímavějších míst celé Sahary - oka Afriky. Tenhle 40km široký kráter nemá na svět obdoby! Pokud to neklapne, budeme se potulovat po Ardarské náhorní plošině. Odpoledne se vrátíme zpět do Ataru a zajedeme do klenotu uprostřed pouště - oázy Tergit. Koupačka ve sladké vodě. Budeme pokračovat dále na jih až před Nouakchottu. Zde přenocujeme v hotelu.
Vyrazíme vstříc senegalské hranici, kterou překročíme ve vesnici Diama. Projedeme NP Djoud, kde uvidíme prasata bradavičnaté, krokodýly a spoustu ptactva. Cesta je tu opravdu špatná a pokud bude po deštích, může tu být dost bahna. Pokud půjde vše dobře, čeká nás večer pohodlný nocleh v Saint Louise a vychlazené pivo na Senegalské straně.
Projdeme si Saint Louis, města s bohatou kolonizátorskou historií (první místo v Africe osídleno Francouzi). Poté vyrazíme směr Dakar! Prohlídka města a otrokářského ostrova Ile de Goree. Poslední společná noc a závěrečná oslava zdárné expedice!
Honza Tě buď hodí na letiště v Dakaru a Odlet zpět do ČR. Zde výpravu oficiálně zakončíme a rozloučíme se. Nebo s ním budeš pokračovat na jih. Kdo bude chtít, může se ještě neformálně přidat k průvodci, který odveze auto až do Gambie, kde ji předá do rukou nových majitelů. Cestu do Gambie máš samozřejmě zadarmo :-) Většinou této varianty využijí všichni účastníci. Spánek v Gambii u pláže.
Zasloužený odpočinek na gambijské pláži s koktejlem v kokosu v ruce. Relax, kniha a pohoda. Máme s tímto místem hodně zkušeností, můžeme ti dát tipy, co zde dělat. Možný odlet z Gambie, který stojí cca stejně jako z Dakaru.
Tuto variantu spolu prokonzultujeme před nákupem letenek. Odlet do ČR.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.