Málokde jsou západy slunce takové jako tady, když se mizící slunce opírá do všudypřítomného červeného kamene.
Stovky rozdrobených ostrůvků. Místy jen těžko uvěřit, že nejsi na pevnině. Přesto tenhle kus baltského moře stojí opravdu za to. Málokde jsou západy slunce takové jako tady, když se mizící slunce opírá do všudypřítomného červeného kamene. Na Ålandech si užiješ absolutní svobodu. Když jsme je navštívili pod vlajkou Expedition Clubu v roce 2022, zrodila se myšlenka na přejezd celého souostroví. Tou nejdelší možnou trasou Stockholm - Helsinki. Bude to opravdu hodně napádlovaných kilometrů. Tzv. "vrcholový den" nás bude čekat hned ze začátku, kdy se musíme vzdát bezpečí pevniny a dostat se z pobřeží Švédska na samotné Ålandy. Pak už bude vždy nějaký ten ostrůvek na dosah.
I když na samotných ostrovech budeme vždy relativně blízko pevniny, neznamená to, že nás nečeká pěkná dřina. Stockholm a Helsinki dělí přes západní a severní část ostrova Fasta Åland cca 550 km. Bude těžké si v rozmarech počasí naplánovat přesnou trasu a dodržet denní porci kilometrů. V některých částech je navíc omezené získávání zásob, především kvůli vodě budeme muset občas přizpůsobit trasu. Chatičky a sauny sice spatříme často, prameny a podzemní vodu zde ale nenajdeme. I chataři si zásoby vody přiváží na člunech.
Vždycky jsem si přál, aby Expedition Club dostál svému jménu a pořádal skutečné expedice. Již šestým rokem se nám to daří. Děláme každý rok alespoň jednu expedici, kterou pořádáme pro naše aktivní členy zadarmo. Více o expedicích se dočteš ZDE. Chceme umožnit našim členům posunout si své hranice a vydat se tam, kam by se sami neodvážili nebo neměli s kým se odvážit! Chceme, aby se věci hýbaly, abychom byli průsečíkem pro expediční dění v ČR, a kdo ví, třeba se i díky naší expedici na Balt vynoří nový "seakayker" a naše expedice zasadí semínko pro další a další výpravy... V neposlední řadě je potřeba navázat na loňský rok, kdy vedla expedice na osmitisícovku Broad Peak 8051 m n.m.
Expedice je přísně výběrová. Základní a nepřekročitelné pravidlo je, že se může hlásit jen aktivní člen. Co to obnáší a jak se staneš aktivním členem, zjistíš ZDE. Další podmínkou je předešlá zkušenost s pádlováním. Přednost budou mít určitě ti členové, kteří se účastnili nějaké předešlé seakayakové výpravy Expedition Clubu. Počet míst na expedici je omezený na 5 aktivních členů.
Výprava je určena pokročilým kajakářům. Ideální je mít za sebou některou z našich výprav na moři, ať máš jistou techniku pádlování a nerozhodí tě nějaká ta vlna Baltu. Fyzička se také hodí, za pěkného počasí toho hodně upádlujeme, ať toho hodně vidíme :) Celková trasa může mít kolem 550 km. Ruku v ruce s technikou tak musí jít vytrvalost a jistota, že některé vybrané dny zvládneš pádlovat doslova od rána do večera. Jiné dny ovšem budou kochací a určitě se můžeš těšit na romantické západy slunce u ohně na opuštěných ostrůvcích.
Jedná se o spolkovou akci spolku Expedition Club International z. s., IČ: 057 09 741. Každý účastník expedice musí být členem spolku. Expedice není komerční. Jsme si na ní všichni rovni a každý má svůj úděl pevně v rukách. Všem je jasné, že Expedition Club zaštiťuje organizaci, logistiku a teoretické znalosti. Na seakayaku se pohybujete na svou plnou vlastní zodpovědnost. I když se Terka bude účastnit itineráře cesty, popádluje s vámi a bude se snažit eliminovat veškerá rizika, celou dobu jdete sami za sebe! V outdooru platí základní a jednoduché pravidlo. Vzal jsi peníze? Vzal! Tím pádem jsi za skupinu odpovědný. Tady to ale neplatí.
Stejně jako hory je i moře nevyzpytatelné. Bude kladen velký důraz na bezpečnost. I z tohoto důvodu je omezen počet účastníků. Budeme mít s sebou vše, co je na takovou akci potřeba. Záchranné pomůcky specifické pro mořský kajak i námořní vysílačku. A samozřejmě sledovat bedlivě počasí a vyhodnocovat aktuální podmínky. Před expedicí se jednou všichni potkáme a dáme si trénink komunikace a záchrany, ať jsme sehraní. Jinak tuto oblast máme pod hlavičkou Expedition Clubu už "napádlovanou", a proto víme, do čeho jdeme. Určitě je to v našich silách. V případě problému není kdykoliv problém zastavit na ostrůvku a zavolat si pomoc.
Auto s kajaky vyrazí už zhruba 1-2 dny před začátkem akce. Kdo bude potřebovat šetřit dovolenou, může do Stockholmu přiletět. Jinak jsi samozřejmě vítán/a a budeme rádi, když pomůžeš s řízením. To samé na konci trasy v Helsinkách.
Expedition Club se postará o přepravu auta ze Stockholmu do Helsinek, odkud pojede auto se seakajaky zpět do ČR. Pokud chceš, můžeš letět.
Většinou nocí strávíme pod hvězdami na břehu moře. Ale pokud vypátráme pronájem nějaké chatičky se saunou, není důvod se po cestě nějakou noc neodměnit.
Veškeré zásoby vody i jídla si povezeme v kajaku. Cestu budeme plánovat tak, abychom cca každé 4 dny mohli doplnit jak jídlo, tak vodu.
Detailní seznam výbavy ti zašle průvodce po potvrzení přihlášky. Počítej se základní outdoorovou výbavou, oblečením, stanem a vařičem. Na kajak se hodí mít nepromokavou bundu a boty do vody. S sebou si veškeré věci povezeme v nepromokavých pytlích uvnitř kajaků. Zapůjčení kajaku, vesty a lodních pytlů není v ceně expedice. Počítáme s tím, že vlastní seakajak primárně nemáš a domluvíš se na půjčení seakayaku a výbavy s průvodcem. Terka má dostatek seakayaků na půjčení pro všechny. Samozřejmě můžeš vyrazit s vlastním vybavením.
Na opravdové expedici jsme si všichni rovni. Jedeme jako tým, každý je zodpovědný za sebe a zároveň každý za všechny. Klub akci organizuje zadarmo a i zástupce klubu bude dotovaný z klubových peněz! Zaplatíš si jenom svoje náklady a na společné náklady se složíme. A jelikož se realizace expedice neodvíjí od počtu účastníků, pokud budu mít k sobě aspoň 2 dobrodružné duše, tak se expedice pojede! Více o tom, jak fungují expedice, najdeš ZDE.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Nalodění a slavnostní vyplutí ze Stockholmu.
Dojezd po Švédském pobřeží nejkratší cestou na bod přejezdu.
"Vrcholový den." Čeká nás přejezd z pevniny na ostrovy. Trasu pojedeme severněji v nejužším místě mimo hlavní koridor velkých trajektů. Cestou navíc potkáme velký hraniční maják s kouskem skalnaté pevniny, který nám cestu přes otevřené moře rozdělí na dva kratší úseky.
Kajaky, moře a my! Tohle si pořádně užijeme. Jo bude to dřina, ale proto to podnikáme. Pádlování v jedenáct večer při nekonečném západu slunce, sauna, koupačka v Baltu, posezení u ohně, vůně čerstvě namleté kávy z moka konvičky (jo, do kajaku se toho vleze, vyznavači ultralightu nechť puknou závistí). V každém týdnu se pokusíme mít jeden extra dlouhý den, kdy upádlujeme 50km. Pokud se to podaří, vytvoří nám to alespoň malou časovou rezervu pro dny, kdy nám nebude přát počasí nebo si zkrátka dopřejeme alespoň krátký odpočinek a relax. Celý Balt má desetitisíce ostrovů, a proto je trasa velmi orientační, můžeš se na ni ale podívat - ZDE.
Slavnostní doplutí na okraj Helsinek. Pokud se podaří Expeditionu clubu naplánovat logistiku jedné z výprav na sever, bude nás tu čekat auto i s vlekem.
Předpokládané náklady na osobu jsou 20 000 Kč. Jedná se především o pronájem auta, palivo a náklady s tím spojené, letenky, trajekty, případné ubytování atp. Celá expedice je organizování ze strany Expedition Clubu zdarma. Více výše v odstavci "Cena".