Cesta k rovníku vede přes země Guinejského zálivu. Tentokrát zvolíme náročnější cestu jeho vnitrozemím. Odměnou nám budou úchvatné hory, velmi autentická obydlená i neobydlená místa a skutečná divočina.
Guinejský záliv. Už dvě expedice našeho klubu tudy projížděly. Jednou s Filipem, podruhé s Honzou Žertem. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že pod Senegalem začíná drsný kraj. Pokud jedete z Maroka do Senegalu, v Senegalu jste u vytržení a fotíte o sto šest. Jižně pod Senegalem pochopíte, že jste dosud neviděli nic a začíná dobrodružství vyššího stupně. Předchozí výpravy jely především kolem oceánu, přes Sierru Leone a Libérii. Tentokrát zvolíme jinou trasu. Díky tomu, že tyto země vynecháme, můžeme podrobněji prozkoumat Pobřeží Slonoviny, Ghanu a především Guineu. Tuto francouzsky mluvící, velmi chudou a poměrně nestabilní perlu regionu.
Filip se rozhodnul v letech 2025 - 2026 objet ve spolupráci s Expedition Clubem kolem dokola Afriku. Ve starém Land Cruiseru, ve voze s vysokou průchodností terénem a vždy pouze v šesti členech posádky! Pokud Ti to přijde lákavé, můžeš i ty! Na každé z unikátních etap se tak k Filipovi přidá pět dobrodruhů. Podrobný itinerář výpravy není možné sestavit, ale jeho hrubý nástřel nalezneš v sekci programu. Na výpravu hledám především zdatné cestovatele, kteří mají expedici co nabídnout. Plusem k přihlášce jsou tak zkušenosti s opravou aut, znalost cizích jazyků, zdravotnické vzdělání, nadstandardní odvaha a podobně.
Cíl je jasný. Dojet do Ghany a zvládnout další část na naší cestě do Jihoafrické republiky. Tomuto cíli podřídíme vše. Připrav se na to, že se budeme pohybovat ve státech se sporadicky fungující státní správou, které mají problémy s chudobou, kriminalitou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci, nepředvídatelnost a nejistotu. Ale i to je jeden z důvodů proč se sem vydáváme. Chceme vystoupit z naší bubliny a vidět na vlastní oči, že ne všude lidé žijí v materiální hojnosti a komfortu západní civilizace. Zvládnout 3500 km dlouhou cestu je velká výzva. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého. Místy i výprava do míst, kam nikdo nechce.
Senegal, Ghana, Pobřeží Slonoviny - Bez problémů
Guinea - Značně nejisté. V případě zhoršení bezpečnostní situace si vyhrazujeme právo na změnu trasy (vynechat vnitrozemí)
Expedition Club s Filipem vypisují tuto expedici jako jedinečnou možnost, jak Ti umožnit podívat se do těchto oblastí, a tak bys to měl brát. Nabízíme Ti příležitost zažít něco jedinečného, neopakovatelného a vystoupit ze své komfortní zóny. Nemůžeme ovšem nést odpovědnost za bezpečnost a hladký průběh expedice, protože v těchto končinách nejde nic 100% garantovat. Tak to je a musíš to respektovat. Poskytujeme ti otevřeně všechny informace, které máme k dispozici, zbytek si ale musíš rozhodnout sám/a. Pokud máš zájem o účast na této expedici, předpokládáme už nějakou míru samostatnosti a i schopnost individuálně vyhodnotit rizika, zda je pro Tebe výprava vhodná. Expedice podél Guinejského zálivu se účastníš na svou plnou vlastní zodpovědnost. Jedeme jako tým, každý je zodpovědný za sebe a zároveň každý za všechny!
Fyzická náročnost nízká... Komfort minimální... Hlavní nápor bude na tvé sedací svaly a psychiku.
Kromě Senegalu potřebujeme víza do všech zemí. Ghanu zařídíme v Praze, Guineu online a Pobřeží Slonoviny musíme zvládnout po cestě.
Na tuto výpravu je povinné očkování proti žluté zimnici! Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Zdraví máš jenom jedno! Bližší informace o očkování najdeš ZDE.
Velké téma na tomto úseku je malárie, které se budeme detailně věnovat v informacích před výpravou.
Oficiální start Expedice je v Dakaru, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Zpět poletíme z Ghany - Accry. Průvodce bude s autem čekat na letišti v Dakaru a celá expedice odstartuje následující den. Účastníci, kteří ještě v Dakaru nebyli, mohou doletět dříve a Dakar prozkoumat po vlastní ose. Itinerář dodám. V rámci této expedice totiž na Senegal nebude mnoho času.
A jakým autem pojedeme? Toyota Land Cruiser 100, 4.2 TD, 150 kW. Proč zrovna toto auto? Tenhle typ vozidla považujeme za největšího držáka, který si s celou trasou hravě poradí. Cokoliv, co se nedá opravit kladivem, je v Africe skoro bezcenné. Místní mechanici si nedokážou poradit s moderní elektronikou a při první poruše by auto bylo takřka nepoužitelné. Auto bude na cestu dobře připravené. Zároveň nebudeme ověšeni expedičními vylepšováky a samolepkami. To přenecháme načančaným expedicím, které končí již v Dakaru. Důležitá je pro nás v Africe nenápadnost.
Budeme kombinovat spaní ve stanech a hotelech. Stany na bezpečných místech, hotely, když si budeme potřebovat odpočinout a doplnit energii. Hotely budou převažovat. Primárně nechceme spát venku na divoko, ale je pár míst, kde to bude příjemné a využijeme toho. Bereme s sebou stany, tenký spacák a karimatku.
V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích, tím pádem si nebudeme brát jídlo z Česka. V neobydlených částech samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. V autě bude k dispozici velká plynová bomba s vařičem, např. na ranní čaj, kávu nebo na uvaření jídla. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou! Určitě doporučuji si vzít z Česka nějaké záchranné tyčinky a oplatky. Vaření jídla na vlastním vařiči je bráno spíše jako železná rezerva pro někoho, kdo trpí silnými průjmy nebo jinou nemocí.
Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. V autě nebude příliš mnoho prostoru navíc, budeme cestovat jako tým, nikoliv jako skupina jednotlivců a tomu je potřeba uzpůsobit i výbavu. V autě budou erární stany, karimatky, varná konvice, čaj, káva, hrnečky. Společné budou také základní hygienické potřeby. Tekuté mýdlo, zubní pasta, prací gel, toaletní papír a dezinfekce. Společná bude i lékárnička. Samozřejmě si vezmi vlastní léky, které užíváš běžně, plus ty na průjem a základní léky.
Každý účastník má povolené zavazadlo striktně se držící maximálních rozměrů 45x30x20cm, libovolné váhy. Velký foťák vždy maximálně jeden ve skupině, v rámci etapy. Tato nezvyklá opatření mají dva hlavní důvody. Za prvé, ať máme v autě přehled a prostor a nebereme si zbytečnou výbavu (ono toho do Afriky opravdu není mnoho potřeba). Za druhé, ať neztrácíme spoustu času věčným přehrabováním a hledáním věcí v batozích či kufrech a základní věci sdílíme ve společném uspořádaném prostoru. Vycházím z mých již celkem solidních zkušeností cestování nejen v Africe.
Vybrali jsme podstatně dobrodružnější trasu než v minulých letech. Projedeme kousek Senegalu, Guineu, Pobřeží Slonoviny a Ghanu. Osobní důraz kladu na vnitrozemí Guiney a Pobřeží Slonoviny.
Jak už jsem několikrát zmínil, pojedeme především vnitrozemím. Proč? Protože mě velmi zajímají tři horské oblasti v Guineji, z nich v jedné bych rád podniknul trek s přespáním v terénu. Jedná se o oblasti Futa Džalon (zde pramení řeka Niger, Gambia i Senegal a jsou zde úžasné vodopády!), kterou nejspíš jen projedeme, Simandou, kde se rozjíždí obrovský těžařský projekt a konečně hřeben Nimba. Tato oblast je v UNESCO, nachází se zde nejvyšší hora Guinei a je zde trojmezí Pobřeží Slonoviny - Guinea - Libérie. Žije zde několik endemických druhů a teoreticky můžeme spatřit západoafrického lva, šimpanze či zebru. Neuvidíme samozřejmě ani jedno, ale pobyt v této horské džungli považuji za highlight expedice.
V Pobřeží Slonoviny určitě navštívíme přírodní park Tai, který je mj. přirozeným rezervoárem Eboly a pak zaslouženě zakotvíme ve městě San Pedro, kde budeme regenerovat v hotelu a užívat krásné pláže s kokosem v ruce. Nejspíš nás nemine katedrála ve městě Yamasoukro a také hlavní město Abidjan stojí za to. Bude to kultura po několika těžkých dnech. V Ghaně uvidíme, co nám dovolí čas. Jistotou je návštěva fotbalového zápasu a zřejmě přírodního parku Kakum, kde si zalozíme po lanových mostech. Je ale také možné, že po zkušenosti z Guiney nás takové parky s turisty lákat nebudou. Ale nás je v dodávce šest a něco určitě vymyslíme, jestli se nepletu! :)
Hlavním cílem etapy je každopádně projet za jakýchkoliv okolností trasu po ose Dakar - Accra. Vše tomu bude naprosto podřízené a cokoliv uvidíme navíc než výhled z okýnka našeho křižníku je bonus. Je k tomu třeba tak přistupovat již při podání nezávazné přihlášky. Chceme, abyste měli jasnou představu co od této expedice očekávat. Jedná se o objevitelský roadtrip s jistou mírou nejistoty. Někomu těchto pár předešlých vět vystavuje stopku, někdo ovšem zbystří uši a ví, že tohle je přesně to, co hledá!
Na tuto etapu volně navazuje její další, náročnější část přes Togo, Benin, Nigérie, Kamerun, Rovníkovou Guineu a Gabon - všechny podrobnosti najdeš - ZDE.
Cena expedice se skládá ze 2 složek. Celkově Tě expedice vyjde na cca 50 000 Kč + letenky, víza a jídlo.
1) Fixní složka - Cena za Tvoji účast na expedici, která se platí předem = 39 990 Kč. Viz "Co je v ceně".
2) Variabilní složka - Náklady na expedici nejdou přesně odhadnout. Budeme se tedy na veškeré společné náklady v průběhu expedice skládat. Jelikož jsme trasu již 2x projeli, předpokládáme, že výdaje na společné náklady dosáhnou 12 000 Kč/osoba. Filip bude všechny společné výdaje platit a na konci výpravy to spravedlivě podělíme počtem účastníků, a to každý zaplatíme. Viz variabilní cena na místě.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.