4. 3. - 21. 3. 2026
99 990
letenka cca 28000 Kč
více
4. 3. - 21. 3. 2026

Bhútán

Zelené království ve stínu Himálaje, které dává najevo, že vnitřní pocit štěstí a blaženosti je důležitější než materiální bohatství.

Expedice #1405
18 dnů4. 3. - 21. 3. 2026
AsieIndie, Bhútán, Himálaj
10Účastníků
Náročnost
2 z 5

Letošní výprava nás zavede opět do Bhútánu. Do izolované země, kde si čas stále plyne vlastním tempem, a kde nám každý den přinese nová překvapení. Čeká nás road trip trochu do jiného světa, kde se střetává panenská příroda s dávnými tradicemi, mohutnými kláštery, dřevěnými domy, bohatě zdobenými barevnými falusy a hrdou populací. V zemi Hřmícího draka Tě čeká jízda plná výhledů a osvěžujícího vzduchu, během které budeme vnímat unikátnost tohoto koutu světa.  Bhútán je země s negativní uhlíkovou stopou, která má v ústavě zapsánu povinnost chránit přírodu a udržovat nejméně 60 % lesního porostu. Maličká země, v jejímž čele stojí Dračí král, je sevřena mezi dvěma giganty - Čínou a Indií, kterými se nikdy nenechala ovládnout. 

Specifika cestování po Bhútánu

Bhútán je po celou svou historii velmi izolovanou zemí, která cíleně a úspěšně odolává masovému turismu. V cestovatelsky rekordním roce 2024 navštívilo Bhútán cca 145.065  turistů, přičemž jen 50.000 z nich bylo z jiných zemí než Indie a Bangladéš, na které se nevztahují výběry velmi vysokých poplatků. Ač se regulace v nedávné minulosti trochu uvolnily, stále je prakticky nemožné cestovat bez kompletního zajištění, které obsahuje ubytování, místního průvodce a dopravu. 


Jedním z hlavních nástrojů regulace turismu je vybírání SDF - poplatek pro udržitelný rozvoj. Ten dlouhodobě stoupá a v roce 2023 dosáhl rekordní výšky 200 USD za každý strávený den v Bhútánu. Za tento poplatek nic nedostanete, pouze možnost požádat si o vízum, stále je nutné nad jeho rámec zaplatit všechny služby, které jsou taktéž cenově regulované a nejsou levné. Covid a rekordní výše SDF se však zasloužila o propad příjmu z turismu, takže se bhútánská vláda uchýlila k dočasnému snížení SDF na polovinu. A právě to je naše příležitost, kterou chceme využít. Bhútán je stále extrémně drahý, ale brzy bude ještě podstatně dražší. Kvůli cenám navštěvuje drtivá většina cizinců (a cestovek) Bhútán jen na 3-4 dny (Paro a Thimphu). Takhle my si ale cestu za poznáním nepředstavujeme, a proto v Bhútánu strávíme celých 12 dní. Je třeba ale počítat s tím, že celá země je v horách a cesty nejsou v bůhvíjakém stavu, půjde tedy především o road trip, kdy se skoro každý den budeme přesouvat. 

2
+
5
Turista
Náročnost
Lehké procházky venkovem

Program není nijak extrémně náročný, ale čekají nás tři celodenní túry, dvě v Bhútánu a jedna v Indii. Náročností budou srovnatelné s výstupem na nějakou českou tisícovku, tedy přibližně 600 výškových metrů nahoru i dolů v neupraveném terénu (například výstup k Tygřímu hnízdu – 600 m převýšení z 2 600 do 3 200 m). Vždy bude možné vymyslet lehčí alternativní program pro ty, kteří nebudou chtít absolvovat delší trasu.

Jelikož nás čeká poměrně dost času na přejezdech (vzdálenosti nejsou velké, ale cesty jsou špatné), mohou být některé přesuny náročné – jinak to ale v tomto regionu udělat nelze. Budeme se však snažit cestu zpestřit různými zastávkami, aktivitami a kratšími procházkami. Občas nás může mírně zpomalit nadmořská výška nebo chladnější počasí, ale nepůjde o nic dramatického. Většina chození bude po venkově, v jednoduchém terénu s mírným převýšením, přičemž hlavním cílem bude nasát atmosféru této izolované země. Abychom měli dostatek času na poznávání a zážitky, někdy si rovněž přivstaneme. 

zobrazit více
Přehled náročností

Doprava

 

Z Prahy či Vídně poletíme do Indie – ideálně do Dillí, ale pokud by to bylo výrazně dražší, máme v záloze Kalkatu nebo Bombaj. To však bude pouze tranzitní bod, protože následně musíme přeletět do Para, jediného mezinárodního letiště v Bhútánu. Cestování do Bhútánu je obvykle výrazně dražší právě kvůli vysokým cenám leteckých spojů.  Minulá výprava měla kompletní letenky za 26 000 Kč a věřím, že se i tentokrát do této částky vejdeme.

Celým Bhútánem projedeme po zemi v najatých soukromých vozech. Stav silnic, zejména ve východní části země, není ideální, takže některé přesuny budou pomalejší a méně komfortní. Na druhou stranu budeme mít dostatek místa v autech, což nám zajistí větší pohodlí.

Na závěr se po zemi vrátíme zpět do Indie, konkrétně do města Gauhátí, odkud přes Dillí nebo jiné indické velkoměsto poletíme zpět domů.

Ubytování

V Bhútánu lze využít pouze certifikovaná ubytování pro cizince, podle západních měřítek by se dala přirovnat k příjemnému 3 hotelu*. Obvykle jsou poměrně hezká, i když na východě země mohou být o něco jednodušší. Cizinci mohou v Bhútánu bydlet pouze v této nebo vyšší kategorii ubytování. Spacák není třeba, ale kdo ho má rád kvůli hygieny, může si vzít vložku do spacáku.

V Indii využijeme jednoduchá a (snad) čistá ubytování, nečekej však žádný luxus. Východní Indie, kde budeme cestovat, není klasickou západní turistickou destinací, takže i když se budeme snažit najít něco pěkného, ne vždy se to může podařit.  A je to prostě Indie = jiný svět.

Stravování

V Indii se budeme stravovat v restauracích, které jsou všude. V Bhútánu budeme mít zahrnutou plnou penzi v ceně. Je to zvyklost při cestách po Bhútánu. Není to jediná možnost - jídlo lze vynechat a restaurace na většině míst existují. Ale zaprvé by to vyšlo dráž než to objednat předem, zadruhé a především by nám řešení jídla zabralo podstatně více času. A čas v Bhútánu je drahý a my ho chceme využít co možná nejefektivněji. Národní jídlo Bhútánu se jmenuje ema datši a jde o čili papričky svařené s jačím sýrem. Existují sice nepálivé varianty s bramborami či houbami, ale je třeba počítat s tím, že bhútánská kuchyně je obecně poměrně kořeněná a pálivá. Mezi další běžná jídla patří pokrmy se základem z pohanky, zeleniny, sušeného i čerstvého masa, dále různé knedlíčky či nudle. 

Vybavení a půjčovna

Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky v informačním emailu. Nebude však s sebou potřeba žádná zvláštní výbava, celou dobu budeme pod střechou. Teploty v lednu/únoru mohou kolísat dle denní doby a nadmořské výšky mezi -10 a +20 stupni a zateplení na ubytování nemusí být vždy dokonalé, takže se bude hodit trocha teplého oblečení a kdo je zimomřivý možná ještě svůj vlastní extra spacák, kdyby mu bylo na ubytování chladno.

Stejně tak, pokud se ti líbí naše filosofie, můžeš nás reprezentovat na horách i jinde. Připravili jsme pro tebe v e-shopu pár expedičních vychytávek, které by se ti mohly na výpravě hodit.

Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Seznam výbavy, pravidla půjčovny a ceník nalezneš ZDE.

Víza a režim vstupu

Indické vízum si vyřídíme online – budeme žádat o vícevstupové e-vízum. Elektronické vízum neumožňuje první vstup na pozemním přechodu, ale protože nejprve přiletíme do Dillí nebo jiného indického města, nebude to problém.

 

Bhútánská víza jsou elektronická a se zařízením víz ti samozřejmě pomůžeme. Bhútánské vízum je zahrnuto v ceně.

Co cestou uvidíš?

Plán akce je pouze orientační a je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

1. - 2. den

Odlet z ČR do indického Delhi ale pokud by to vyšlo zásadně dráž, v záloze je Kalkata nebo Bombaj. Prohlídka města a aklimatizace na rušnou Indii, což bude velmi kontrastní s tím, jaký klid zažijeme v Bhútánu.

3. den

Podle času vnitrostátního přeletu uděláme ještě krátkou prohlídku Delhi. Potom přeletíme krátkým letem přímo do Bhútánu, do Para.  Odpoledne navštívíme náš první dzong (pevnost) Rimpong a ubytujeme. Dnešním dnem začíná naše 12 denní putován Bhútánem. Celá naše trasa povede cca po TÉTO hlavní trase s drobnýma odbočkama. Bhútán tedy projedeme ze západu na východ a nebudeme se vracet stejnou cestou.  

4. den

Zlatý hřeb Bhútánu nás čeká hned na začátku, klášter Tygří hnízdo, postavený na kolmém útesu, je ikonou celé země. Výlet k němu nám zabere několik hodin, přičemž pěšky budeme muset nastoupat přibližně 600 výškových metrů. Z Tygřího hnízda ve výšce 3 120 m n. m. si užijeme nádherné výhledy do hlubokého údolí pod námi i na samotný klášter. Po cestě zpět se stavíme na Paro Dzong. Po návratu do údolí nás čeká druhá noc v Paro. Večer na ubytování vyzkoušíme tradiční relaxační horkou "kamennou koupel".

5. den

Brzy ráno přivstaneme, abychom se přesunulo do Thimpu, hlavního města, často přezdívané jediným hlavním městem světa bez semaforů. Pokud bude hezké počasí, po cestě uděláme zastávku s vyhlídkou na krásnou horu Jomolhari  7326 m n. m.. Projdeme se uličkami města, okoukneme obří sochu Buddhy na vyhlídce nad městem či se podíváme do rezervace takinů - bhútánského národního zvířete. Spánek v Thimpu.

6. den

Ráno vyjedeme auty do hor do průsmyku Dochula (3100 m), ze kterého se nám v případě dobrého počasí namane výhled na sedmitisícový himálajský hřeben a 108 stúp, které připomínají životy padlých vojáků bojujících za vlast. Podle času podnikneme krátkou túru z průsmyku rododendronovými porosty, poté večer sjedeme dolů do Punákhy.  Punákha nám nabídne jeden z nejznámějších výhledů v zemi - nejposvátnější a zároveň jeden z nejstarších a největších dzongů nacházejících se v malebné krajině mezi dvěma řekami, mužskou a ženskou. V okolí podnikneme další krátké vycházky, odpoledne se se zastávkou v chrámu Chimi dekorovaném dřevěnými malovanými falusy. Nocleh v Punákze.

7. den

Ráno vyjedeme z Punákhy do Phobjikhy. Podle času odjezdu můžeme navštívit dzong ve Wangdue. Údolí Phobjikha je kromě nádherných scenérií známé také impozantním klášterem Gangtey, který se tyčí nad údolím. Další zajímavostí je populace jeřábů černokrkých, kteří sem v zimě přilétají z Tibetu. V místním muzeu se o nich dozvíme více – a pokud budeme mít štěstí, možná některé spatříme i na vlastní oči. Ideálně při západu slunce jako v rámci minulé výpravy. Odpoledne si užijeme procházku po venkově a přenocujeme v údolí Phobjikha.

8. den

Dopoledne se přesuneme dále na východ, do městečka Trongsa, přes průsmyk Pelela (3 400 m n.m.). Ve městě nás bude zajímat především místní pevnost, která kdysi střežila cestu do východního Bhútánu. Poté budeme pokračovat do malebného údolí Bumthang (cca 3 hodiny jízdy). Dále můžeme zavítat do továrny na výrobu sýra švýcarského typu.  Nocleh v Bumthangu.

9. den

Dnes nás čeká celodenní pěší objevování Bumthangu, údolí ve výšce cca 2 600–2 900 m, je duchovním srdcem Bhútánu a zároveň nabízí spoustu možností pro trekking. Proto si dnes poprvé pořádně protáhneme nohy a vydáme se na 10–15 km dlouhou túru mezi bělostnými lhakhangy, které nádherně kontrastují se zelenou krajinou. Pokud nám zbyde čas, večer navštívíme jezírko Membartsho s vodopádem (přezdívané “Hořící jezero”), kde si poslechneme místní legendu. Celý den zakončíme hezky česky – návštěvou minipivovaru Červená Panda. Kdo by se necítil na túru, může si samozřejmě vybrat alternativní program.

10. den

Dnes nás čeká nejdelší přesun v rámci Bhútánu, 180 km dlouhá horská cesta, která zabere přibližně 5–6 hodin. Přes druhé nejvyšší silniční sedlo Thrumshingla (3 800 m) dojedeme do východního Bhútánu, který byl po dlouhou dobu pro cizince zcela nepřístupný. Zde platí, že cesta je cíl – trasa nabízí jedny z nejkrásnějších výhledů v Bhútánu, ať už na zelenou džungli, vesnice či hluboká údolí. Po cestě si zpestříme program několika procházkami a zastavíme se u vodopádu Namling. Navečer dorazíme do městečka Mongar, umístěného na svahu hory.

11. den

Po delším přesunu strávíme den v oblasti Mongar. Uděláme pár procházek po okolí, případně popojedeme do vesnice Khuma, která je sice malá, ale významná svými dílnami na výrobu látek a místních tradičních obleků. Ve vesnici Khuma se rovněž pokusíme se navštívit místní rodinu, tak jako minule. Po cestě zpět navštívíme dzong v Lhuntse a spát budeme opět v Mongaru. 

12. den

Z Mongaru ráno vyrazíme do Trashigangu (cca 3 h). Den budeme věnovat tomuto malebnému městečku a jeho okolí. Trashigang je se svými třemi tisíci obyvateli největší osadou na dalekém bhútánském východě a působí jako příjemná ospalá díra zachovávající si svou starou atmosféru. Odpoledne se dá zajet do městečka Rangjung, což je takový příjemný konec světa :-)

13. den

Vyrazíme na sever do nejodlehlejší části Bhútánu, Tashi Yangtse, kde se nachází obří bílá stúpa v nepálském stylu, obklopená jak jinak než zelenými zalesněnými horami.Naším hlavním cílem pro dnešní den ale bude Omba Ney – „tygří hnízdo východu“. S minulou výpravou jsme zde nebyli, takže nás čeká trochu objevování. Půjde o celodenní túru do hor, přičemž čistý čas pochodu tam a zpět je 6–7 hodin, což znamená, že není vhodná pro každého. Kdo se této túry nebude chtít zúčastnit, tomu vymyslíme náhradní program v okolních vesnicích. Večer se vrátíme zpět do Trashigangu.

14. den

Dnes nás čeká rozloučení s Bhútánem. Dopoledne se můžeme ještě projít po městečku Trashigang a nakupovat suvenýry, pak už budeme muset vyrazit na hraniční přechod (cca 6 h) s tím, že stále se budeme snažit zastavovat a projít na hezkých místech. Navečer překročíme hranici do Indie, nocovat budeme až v Gauhátí, kam dorazíme pozdě večer.  Tzn. dlouhý den. 

15. den

Dnešní den máme jako rezervní, pro případ, že by se nám při příletu do Bhútánu posunuly lety. Gauhátí – dnes strávíme den v největším městě svazového státu Ásám, kde si zhodnotíme dojmy z Bhútánu a nasajeme hinduistickou atmosféru. Indie bude pořádný šok – chaotická, hlučná a špinavá, což vytvoří ostrý kontrast po čistém a upraveném Bhútánu. Ale právě o takové zážitky nám jde! Dnes určitě nevynecháme chrám Kamakhya, hlavní highlight města, a svezeme se loďkou po veletoku Brahmaputra. Alternativně můžeme místo toho vyrazit do rezervace Pobitora a pozorovat nosorožce indické.  Večer se pravděpodobně posuneme blíže k Cherrapunji.

16. den

Celodenní výlet do Cherrapunji a vesnice Tyrna, kde navštívíme unikátní kořenové mosty a vodopády. Tyto přírodní skvosty se nacházejí pod náhorní plošinou Indie, směrem dolů k nížinám Bangladéše.  Celý trek k mostům je poměrně náročný – trek ke kořenovým mostům vede kamenitým terénem a zahrnuje převýšení téměř 400 metrů dolů i zpět nahoru. Věřím, že to ale všichni zvládneme. Kdo by chtěl dojít až k Rainbow Falls, musí zvládnout dalších 300 výškových metrů navíc. Odměnou za vynaloženou námahu ti bude osvěžující koupání v přírodních tůních.  Po výletě se vrátíme zpět do Gauhátí.

17. - 18. den

Podle časů letu nás čeká přelet do Delhi či jiného indického města, a odtud v noci odlet domů do ČR.

ukázat další dny

Tvůj průvodceStanda Dadák

Živel
patron Klubovny
otec Klubu cestovatelů
tulák

Standa, to je živel, bohém a zvláštní úkaz. Kromě toho, že se věnuje všemožným sportovním i nesportovním aktivitám, jde o člověka, který se rozhodl spojit své zaměstnání se svou cestovatelskou vášní. Proto se většina věcí v jeho životě kolem cestování točí.

Detail průvodce
Martin Ksandr

Garant výpravy

Martin Ksandr

Bhútán patří mezi velmi drahé destinace. Přesto jsme se ze všech sil snažili akci naplánovat tak, aby přinesla co nejvíce poznání za co nejméně peněz. 

Co je v ceně

  • Veškeré ubytování (pokoje po dvou)
  • Veškerou pozemní dopravu v Bhútánu. Z Paro, přes celý Bhútán až do Gauhátí.
  • Veškerou zbylou dopravu v Indii. 
  • SDF - poplatek bhútánské vládě pro podporu udržitelného rozvoje ve výši 1200 USD/os - bez zaplacení není uděleno turistické vízum.
  • V Bhútánu stravu 3x denně. Plná penze.
  • Bhútánské vízum
  • Místního průvodce v Bhútánu (na většině míst povinný)
  • Řidiče po celou dobu akce (jeho stravu, ubytování, odměnu atd.)
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • Individuální konzultace ohledně výbavy
  • Společnou výbavu (lékárničku, satelitní zařízení Garmin InReach+ atd..)
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Letenky (cca 25.000 - 28.000 Kč)
  • Indické vízum (celkem cca 1500 Kč)
  • Individuální pojištění 
  • Vstupy (cca 1000 Kč)
  • Případné spropitné pro místní řidiče/průvodce (dle uvážení, ale očekává se 100 USD/osoba)

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Letenky

Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.

Průvodce

U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.

Podobné výpravy Expedition Clubu