6. 6. - 14. 6. 2025
12 990
více
6. 6. - 14. 6. 2025

Makedonie - Korab a Šar planina

Nespoutané, divoké a svérázné. Takové jsou hraniční hřebeny mezi Makedonií, Kosovem a Albánií.

Expedice #1376
9 dnů6. 6. - 14. 6. 2025
Evropa, BalkánMakedonie, Albánie, Kosovo
8Účastníků
Náročnost
3 z 5

Balkán - nespoutaný, divoký a svérázný. Pohraničí Kosova, Makedonie a Albánie je toho nejlepším příkladem. Patří mezi ty nejméně navštěvované oblasti, což ho automaticky řadí na seznam míst, která chceme vidět. Letos máme za cíl přejít hraniční hřebeny pohoří Korab a Šar planiny. Ještě nedávno zde zuřil ozbrojený konflikt. V Makedonii mezi vládou a povstalci z řad albánské menšiny a v Kosovu mezi Albánci a Srby kvůli národnostním sporům. Dnes toto území pomalu nachází svůj klid, ale rýhy na duši zůstanou místním obyvatelům ještě hodně dlouho. Aktuálně zde žádné nebezpečí nehrozí, přesto člověk občas pocítí atmosféru nedávných událostí, třeba při setkání s patrolujícími jednotkami KFOR. My sem ovšem nejedeme hledat ztracenou pravdu, jedeme si užít krásnou přírodu.

Korab a Šar Planina

Ukážu ti neprve liduprázdné pohoří Šar Planina, které je přirozenou hranicí mezi Kosovem a Makedonií a následně pohoří Korab, které tvoří hranici prozměnu s Albánií. Naše trasa povede od Titova vrchu až po Kosovrasti, malou vesničku na svazích nad Debarským jezerem, v délce lehce přes 100 km. Společně strávíme osm dní v horách, kde běžně chodí jen pasáci ovcí, jejich stáda, a hlavně pastevečtí psi (dokonce jedno unikátní místní plemeno - Šarplaninec). Jinak zde vládnou vlci a medvědi. Nejsou zde turistické značky (aspoň ne všude), cestu tedy budeme hledat často svépomocí. No nezní to skvěle? Zvu tě do Makedonie, do míst, která nejsou pro každého!

3
+
5
Průzkumník
Náročnost
Několikadenní túry se zátěží
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
zobrazit více
Přehled náročností

Bezpečnost

Žádné větší nebezpečí v zemi nehrozí. Oblast pohraničí je pod dohledem makedonské a kosovské pohraniční stráže. V horách se vyskytují medvědi i vlci, avšak setkání s nimi je spíše raritou. Jsou to velmi plachá zvířata a pokud je člověk nepřekvapí, nehrozí mu z jejich strany žádné nebezpečí. Vyrážíme na začátku trekařské sezóny, takže je téměř jisté, že ve vyšších polohách ještě narazíme na zbytky sněhu. Pokud by ho bylo moc, tak zvolíme trasu mimo hřeben v nižších polohách.

Víza a režim vstupu

Pro návštěvu Makedonie (a z důvodů trasy vedoucí po hranici s Kosovem) je nutné míst s sebou platný cestovní pas.

Doprava

Dlouhou cestu na Balkán urazíme v naší expediční dodávce. Průvodce se z důvodu bezpečnosti na dálničních přejezdech prostřídá za volantem s některým z účastníků, pokud se tedy cítíš na řízení, vezmi si s sebou prosím řidičák.

Ubytování

Během přechodu hor budeme spát ve vlastních stanech ve volné přírodě. Na konci treku strávíme jednu noc v kempu u Debarského jezera, kde si odpočineme po treku. Poslední den si užijeme v kaňonu Matka, kde si půjčíme kajaky, okoupeme se na skrytých plážích a strávíme noc ve srubu. 

Stravování

Pokud jsi ještě neochutnal skvělou balkánskou kuchyni, neměl by sis tento zážitek nechat ujít. Cestou se po společné domluvě můžeme zastavit v restauracích. V horách půjdeme „na těžko“, takže si poneseme s sebou i jídlo, budeme vařit na plynových vařičích. Jídlo na trek si vezmi už z domu.

Vybavení a půjčovna

Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezměte si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v checklistu. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás v půjčovně.

Co cestou uvidíš?

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

1. den

Sraz v naší milované Expediční klubovně, kde si můžeš dát čaj, kafe, vodárnu, něco na zub. Poté pojedeme společně expediční dodávkou na dlouhou cestu do Skopje.

2. den

V ranních hodinách dorazíme do Skopje, vyrazíme na krátkou obhlídku města abychom protáhli ztuhlé kosti. Projdeme si jak centrum, tak starou tržnici. Ta jediná přežila nedávné zemětřesení a zbytek města je celý nově postavený... v řekněme svérázném stylu, ze kterého ti občas vypadnou oči z důlků. Dokoupíme nezbytné věci, co by někomu mohly chybět na treku (třeba místní rakiju) a přesuneme se do horského střediska Popova Šapka, odkud vyjdeme první metry k Titovu vrchu, pod kterým budeme spát.

3. - 7. den

V následujících dnech zamíříme na jihozápad a na přibližně 100km dlouhé trase nás čeká nejprve část hřebene Šar planiny, na kterou plynule navazují pohoří Korab a následně Deshat. V závislosti na aktuálních podmínkách v horách zvolíme nejvhodnější trasu. Cestou můžeme vystoupit na lehko na Tituv vrh (2747 m n.m.), nejvyšší vrchol Kosova Rudoka (2661 m n.m.), nejvyšší vrchol Makedonie a Albánie Golem Korab (2764 m n.m.) a další vrcholy přes 2500m. V případě, že by ještě na hřebeni leželo moc sněhu, zvolíme bezpečnější trasu v nižších polohách. Celý přechod zakončíme ve Vesničce Kosovrasti, která leží kousek nad městem Debar. U Debarského jezera strávíme poslední noc a trochu oslavíme návrat do civilizace.

8. den

Z Debaru se přesuneme zpět k autu a následně přejedeme do kaňonu Matka, kde si pronajmeme kajaky a projedeme si celou soutěsku. Okoupeme se v čisté vodě a trochu zrelaxujeme. Přespíme v malé chatičce v kaňonu Matka, kam nás doveze na lodi náš starý známý. Užijeme si tu večer u ohně s naději, že pro nás druhý den ráno opět přijede, jiná cesta odtud totiž není :)

9. den

Užijeme si klidné ráno s koupáním v průzračné vodě, necháme se vyzvednout lodí a po naložení věcí do auta se nevyhnutelně vydáme na cestu domů. Po cestě se ještě můžeme zastavit nakoupit nějaké drobnosti na památku. Příjezd ve večerních hodinách.

ukázat další dny

Tvůj průvodceDavid Czempka

Hiker
Ultralight guru
Slackliner
workoholik

David je zakladatel projektu Gramino. Vystudoval sice stavařinu, ale když se po škole rozhodoval co dál dělat, založit projekt zaměřený na ultralight výbavu byla jasná volba. Nojo, když jsi totiž blázen do výbavy tak moc, že jsi schopný sednout za šicí stroj a ušít si vlastní minimalistické kousky, prostě ti to nedá. A tak David přenechal projektování staveb druhým a věnuje se naplno své vášni a pomáhá ostatním hikerům odlehčit jejich výbavu. 

Detail průvodce
Vít Dubec

Garant výpravy

Vít Dubec

Co je v ceně

  • Ubytování v soukromé chatičce v kaňonu Matka
  • Noc v kempu ve městě Debar
  • Veškerou dopravu, pronájem auta a dálniční poplatky
  • Půjčení kajaků v kaňonu Matka
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Individuální konzultace ohledně výbavy
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička atp.)
  • DPH dle zvláštního režimu
  • Pojištění proti úpadku CK

Co není v ceně

  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Případné vstupy

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Průvodce

U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.

Podobné výpravy Expedition Clubu