Tahle akce je klubovým speciálem. Jedna z těch, které stojí na vrcholu pomyslné pyramidy zážitků, ke kterým směřujeme. K tomu nám poslouží kulisy ledovce Baltoro pod osmitisícovkami, kde se psala historie alpinismu.
Na horách - Trek po ledovcích je náročný, ale nijak objektivně nebezpečný. Na výpravě nás doprovodí zkušení nosiči a guidi, kteří na cestě zřizují dočasné tábory na ověřených místech. Čeká nás několik náročných míst a musíme počítat s postupnou aklimatizací během treku. Nejnáročnější místo Gondokhoro pass je zajištěné lany a v režii "fixního týmu" jejichž práce je starat se o bezpečnost průchozích. Horolezecká zkušenost ale není nutností. V Pákistánu funguje záchranná služba vrtulníkem, na který budeme skládat deposit před expedicí v hotovosti. Expedition Club tomu napomůže satelitním zařízením.
Mimo hory - o Pákistánu se toho v médiích napsalo a namluvilo více než dost, podle nás je ale realita výrazně odlišná. Řeknu k tomu jen to, že za těch deset let, co aktivně cestuji, byl pro mě Pákistán cestovatelsky asi nejpozitivnější zkušeností s úžasným štěstím na lidi, kteří jsou štědří, zvídaví, slušní, milí a usměvaví. Akorát je třeba respektovat tamní zvyklosti. Na druhou stranu se budeme pohybovat ve skupince lidí, a proto se budeme snažit co nejméně zdržovat v civilizaci a nepoutat zbytečně pozornost. Města tak budeme využívat především k přespání a vyhneme se zbytečnému potulování se po nich.
Nosič vezme každému 15 kg a vzhledem tomu, že si nemusíš nést jídlo, protože máš plnou penzi, tak budeš mít na zádech opravdu max 7kg batoh. Nečekej tedy, že budeš mít na zádech pořádnou činku :-) Kromě komfortu, který nám umožní si trek opravdu vychutnat, tak dáme přivydělat si i místním lidem. Trasa treku vede po ohromných, nicméně celistvých a odkrytých ledovcích, na kterých nehrozí nebezpečí pádu do trhliny. Denně strávíme 7-8 hodin chůzí, zbytek se budeme kochat výhledy na horské velikány. Nejtěžším místem treku bude zajisté Gondokhoro pass, sedlo ve výšce 5650 m jehož přechod je zajištěn lany a není rozhodně zadarmo! Jelikož je každý rok sněhová pokrývka proměnná, vybrali jsme letos termín až v srpnu, kdy bude jisté, že sedlo bude průchozí.
Doprava na místo bude letecky, let Praha – Istanbul - Islamabád. Z Islamabádu poletíme letecky do Skardu. Pokud bude špatné počasí, pojedeme po zemi přes Karakoram Highway. Na letišti v Islamabádu si nás převezme místní agentura a po celou dobu expedice se o nás bude starat. Vyhodí nás zase na letišti o 21 dní později. Dále viz program. Návrat po stejné ose.
Ve městech v hotelech. Na treku a v základních táborech vždy ve stanu, který je součástí ceny. V rámci treku jsou zajištěny jak stany, tak matrace. Nemusíš tedy tahat nic z domů.
V rámci výpravy budeme mít zajištěnou plnou penzi po celou dobu treku. V civilizaci, kde strávíme cca 4 noci si jídlo koupíme v restauracích. Nemusíš si teda nic připravovat z domů. V Pákistánu není zvykem organizovat expedici bez kuchařů. Přispějeme trochu místním lidem, aby si přivydělali. Nemluvě o tom, že je to jiný luxus mít navařeno. Člověk se pak může soustředit na hlavní cíl - dokončit dlouhý trek a užívat si krásy okolo. Pákistán je navíc pro Evropana velmi exotickou zemí a stejně tak jeho gastronomie. Rozhodně bude co ochutnávat a zkoušet.
Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky a bude konzultován na osobní schůzce. Seznam základní doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Půjčovnu najdeš na Expedičním eshopu ZDE.
Z této výpravy máme zajímavý článek na našem blogu! Rovněž máme super články z výstupu na Broad Peaku i z Gasherbrumu II. S oblastí máme bohaté zkušenosti!
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Letecký přesun po trase Evropa Istanbul - Islámábád.
Přistání v Islamabádu. Transfer na hotel a prohlídka moderního i starého města Islamabádu. Podle příletu navštívíme veliký bazaar, nebo třeba Pakistan monument.
V ranních hodinách transfer na letiště a přelet do Skardu. Neobyčejný přelet nad vysokými horami je hodně závislý na aktuálním počasí. Při letu uvidíme Nanga Parbat (8125 m), Haramosh atd. jak na dlani. Pokud by bylo špatné počasí je možné do Skardu přejet jeepy po Karakoram highway podél řeky Indus. Dlouhá cesta auty je vyčerpávající, ale stojí za to.
Rezervní den pro případ, že bychom museli cestu absolvovat po zemi. Tak jak tak expediční vybavení pojede po zemi, a proto na ně počkáme. V případě letu aklimatizace a příprava ve Skardu. Prohlídka města známého jako vstupní brána do Karákoramu. Odpoledne si vyjdeme na krásnou vyhlídku nad údolím Marsur Rock. Revize naší výbavy s agenturou, vstupní briefing. Dokoupení zásob, vybavení, nabalení věcí do jeepu. Poslední večer v pohodlném hotelu.
Brzký ranní start a začátek 8 hodinové cesty jeepy do Askoli (3050 m). Cesta tentokrát vede přes řadu drobných usedlostí ve kterých můžeme zastavit a seznámit se s tradičním životem. Noc ve stanech.
Rozdělení zavazadel mezi nosiče a zahájení treku k ledovci Baltoro. Trasa vede podél divoké řeky Braldu do kempu Jhola (3200 m). Většina trasy vede po dobytkem vyšlapané trase až na některé náročnější úseky kolem morén ledovců, které spadajících do údolí. Hned na začátku je krásný výhled na neslezenou strmou špici Bakhordas (5 432 m n. m.) Vesničané horu někdy nazývají K2. Spánek ve stanu.
Trasa vede podél divoké řeky Braldu do kempu Paju (3400 m). Většina trasy vede po dobytkem vyšlapané trase, tudíž není nijak obtížná a je to dobrá rozcvička přes samotným ledovcem. Po cestě nás čeká několik brodů přitékajících řek a rovněž se nám otevřou první věže, které stojí za zapamatování jako Trango, nebo skupina Cathedral. Cca 7-8 h chůze.
Přibližně hodinu chůze z kempu Paju již leží čelo ledovce Baltoro. Cesta do kempu Urdukas (4050 m) vede po jeho moréně a občas i po odkrytém ledu v závislosti na podmínkách. Kemp je pověstný úžasnými vyhlídkami. Strážcem tohoto dne je "Bezejmenná věž", ikonická špice nad ledovcem. Kemp samotný je postavený 100 m nad ledovcem na terasách vykopaných expedicí hraběte Abruzzi v roce 1909!
Trek do kempu Gore 2 (4300 m). Chvíli budeme pokračovat po moréně a poté sejdeme zpět na ledovec Baltoro. Tentokráte již po snadném terénu odkrytého ledovce ke konci údolí, ve kterém se otevře výhled na vrcholy Broad Peaku (8047 m) a Gashebrumu IV (7925 m). Přibližně 5 h chůze.
Trek do kempu Concordia (4550 m). Legendární kemp na konci ledovce Baltoro. vytváří křižovatku odkud se rozchází cesty do základních táborů K2, Gashebrumu, Broad Peaku a dalších hor. Kemp leží na setkání ledovce Baltoro a Godwin Austin vedoucího od K2.
Vyrazíme po ledovci Godwin Austin do základního tábora K2. Ačkoli jí prvenství nejvyšší hory na světě sebral Mount Everest, dosáhnout jeho vrcholu ve výšce 8611 m je přeci jenom trochu náročnější.. Po cestě se zastavíme v BC další osmitisícovky - Broad Peaku 8051 m n.m., který jsme vylezli minulý rok. O zajímavou společnost při dnešním dni určitě nebude nouze. Spánek v base campu K2 (4950 m).
Návrat stejnou trasou do kempu Concordia a odpočinek před druhou fází treku, kterou už se pomalu budeme vracet do civilizace. Cesta zpět údolím ledovce Vigne je sice kratší, ale chystá na nás náročnější překážky.
Dnešní den vyrazíme na půl cesty do Base Campů masivu Gasherbrumů, tak aby se nám otevřel majestátní výhled na jižní stěnu Gasherbrumu 1. Tábor postavíme v zatáčce ledovce přímo pod Chogolisou, horou, kde našel svůj klid legendární Herman Buhl. Spánek ve výšce 4900 m. Návrat do Concordie stejnou cestou. Rezerva v případě, že by plán nevycházel přesně podle očekávání. Je nutné, aby byli všichni na přechod sedla Gondogoro fit!
Vyrazíme do kempu Ali. Zpočátku nás čeká náročný terén, kde nás průvodci provedou bludištěm trhlin Baltoro ledovce až k ledovci Vigne jehož terén je znatelně přívětivější. Ke spánku se uložíme co nejdříve kvůli zítřejšímu přechodu sedla Godogoro, které nemůžeme podcenit. Noc v kempu Ali (5060 m).
Ještě za tmy opustíme tábor (okolo 3:00) a začneme výstup do sedla Gondogoro pass (5650 m). Během výstupu použijeme místními vůdci natažená fixní lana. Náročnost výstupu je velmi závislá na podmínkách. Odměnou nám ale budou výhledy na vrcholky K2 a Broad Peaku ozářené ranním sluncem. Sestup ze sedla je strmý a vyžaduje dobrou stabilitu na kamenitém terénu, není to ovšem nic, co by ostřílený horal nezvládl. Noc v kempu Chuspang ve výšce cca 4700 m.
Dlouhým traverzem ledovce Gondogoro postupně zahájíme sestup do údolí. Krajina se promění a uvidíme už značnou dávku zeleně. Postupně začneme míjet drobné usedlosti a dočasné tábory pastevců z okolí vesnice Hushe. Sestoupíme až ke kempu Saitcho ve výšce 3300 m. Přibližně 6-7 h chůze.
Sestup podél řeky Hushe až do stejnojmenné vesnice. Za 4 hodinky jsme tam. Oslava konce treku a zasloužené poklepání po zádech, jak jsme to pěkně zvládli. Transport jeepy do Skardu (6-8 h).
Rezerva, pro případ zpoždění na treku. Volný den ve Skardu, nákup suvenýru a zasloužilý odpočinek. Případně ona day tour do NP Deosai.
Letecký transfer Skardu - Islamabád, transfer na hotel, odpočinek. Odpoledne si projedeme taxíkem hlavní atrakce v Islamabádu. Pakistan Monument, největší mešitu nebo trhy v Rawalpindi.
Rezerva v případě, že by letadlo neletělo kvůli špatnému počasí. Pokud by tomu tak bylo, museli bychom již den předen nasednout na mikrobus a zvládnout 20 hodin na zadku při cestě přes Karakoram highway. Večerní odlet do ČR.
Přílet do ČR.
Celá expedice vyjde na cca 100 000 Kč. Na místě již žádné náklady prakticky mít nebudeš. V ceně je plná penze (kromě jídla v Islamabádu a Skardu) a veškeré výdaje letiště/letiště, takže vícenáklady budou maximálně suvenýry.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.