21. 7. - 14. 8. 2025
51 990
letenka cca 20000 Kč
více
21. 7. - 14. 8. 2025

Cesta kolem Afriky, Botswana - Zimbabwe - Zambie - Malawi

Botswana, Zimbabwe, Zambie, Malawi a Tanzánie. Na naší cestě kolem Afriky se jedná bezpochyby o královskou etapu. Sám, když píši tyto řádky, cítím obrovské pnutí, nervozitu a chuť už vyrazit. Cítíš li to stejně, asi spolu prožijeme něco velkého.

Expedice #1215
25 dnů21. 7. - 14. 8. 2025
AfrikaTanzánie, Botswana, Zimbabwe, Zambie, Malawi
5Účastníků
Náročnost
2 z 5

Co k tomu dodat. Budeme se spolu pohybovat více než tři týdny na jižní polokouli. Budeme v Africe a budeme projíždět relativně bezpečné země s milými lidmi, nádhernou krajinou a scenériemi, které si nedovedeš ani představit. Jezero Malawi s tyrkysovou vodou o rozloze Belgie, třítisícové hory, botswanské pouště, divoké safari, která budeme projíždět autem, procházet pěšky i projíždět v kanoi. Těžko hledat více fascinující výpravu.

 

S turisty se samozřejmě potkávat budeme, protože i my budeme chtít vidět Viktoriiny vodopády, lva, levharta, zebry, antilopy, slony a já nevím co ještě za zvěř. Ale díky našemu Land Cruiseru budeme vyhledávat především tu pravou, původní Afriku. Osamoceni, v pouhých šesti členech posádky, prozkoumáme deltu Okavanga, poušť Kalahari nebo náhorní plošinu nad jezerem Malawi a národní parky, které nejsou těmi nejvíce navštěvovanými.

 

Cíl je pro nás cesta! Ne stopadesát fotek lva a geparda. Spát budeme u místních v hotelích a penzionech, ale budeme aktivně vyhledávat místa, kde budeme moci zakempit ve vlastním a večer při ohni pozorovat hvězdy a rozjímat nad tím, proč život nemůže skončit právě teď, kde je asi naše první dětská láska a proč kondenzované mléko v arabských zemích chutná jinak než u nás. Bude to zkrátka existenciální pouť.

Pro koho je výprava určena?

Filip se rozhodnul v letech 2025-2026 objet ve spolupráci s Expedition Clubem kolem dokola Afriku. Ve starém Land Cruiseru, ve voze s vysokou průchodností terénem a vždy pouze v šesti členech posádky! Pokud Ti to přijde lákavé, můžeš i ty! Na každé z unikátních etap se tak k Filipovi přidá pět dobrodruhů. Podrobný itinerář výpravy není možné sestavit, ale jeho hrubý nástřel nalezneš v sekci programu. Na výpravy ve východní Africe hledám především odhodlané a pozitivní cestovatele, velké zkušenosti nejsou podmínkou. Plusem k přihlášce jsou samozřejmě jako vždy zkušenosti s opravou aut, znalost cizích jazyků, zdravotnické vzdělání, nadstandardní odvaha a podobně. 

Cíl etap afrického expresu ve východní Africe

Cíl je jasný. Dojet s autem ve zdraví a plní zážitků do Keni. Zde se rozhodne, co nás čeká dál. Zda ozbrojená mise do Somálska, finančně ruinující cesta přes Etiopii do Libye nebo kontejner do Ománu. Každopádně cíli dojet do Keni podřídíme vše. Připrav se na to, že se budeme pohybovat i ve státech se sporadicky fungující státní správou, které mají problémy s chudobou, kriminalitou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci, nepředvídatelnost a nejistotu. Ale i to je jeden z důvodů, proč se sem vydáváme. Chceme vystoupit z naší bubliny a vidět na vlastní oči, že ne všude lidé žijí v materiální hojnosti a komfortu západní civilizace. Je pravda, že mnohé země na naší trase jsou turisty již více než oblíbené. Ale my si na hotelech nejspíš nebudeme kupovat fakultativní zájezdy. Chceme vidět vše, ale hlavní je pro nás svoboda, kterou nám dá náš vlastní vůz a možnost na příští křižovatce zabočit, kam jen budeme chtít. Proto bude každá etapa výpravou do míst, která nejsou pro každého.

Bezpečnost a odpovědnost

Botswana, Zimbabwe, Zambie, Malawi, Tanzanie - Víceméně bez problémů

Expedition Club s Filipem vypisují tuto expedici jako jedinečnou možnost, jak Ti umožnit podívat se do těchto oblastí, a tak bys to měl brát. Nabízíme Ti příležitost zažít něco jedinečného, neopakovatelného a vystoupit ze své komfortní zóny. Nemůžeme ovšem nést odpovědnost za bezpečnost a hladký průběh expedice, protože v těchto končinách nejde nic 100% garantovat. Tak to je a musíš to respektovat. Poskytujeme ti otevřeně všechny informace, které máme k dispozici, zbytek si ale musíš rozhodnout sám/a. Pokud máš zájem o účast na této expedici, předpokládáme už nějakou míru samostatnosti a i schopnost individuálně vyhodnotit rizika, zda je pro Tebe výprava vhodná.  Expedice se účastníš na svou plnou vlastní zodpovědnost. Jedeme jako tým, každý je zodpovědný za sebe a zároveň každý za všechny! 

Prosím, počítej s tím, že tvoje přihláška se nerovná tvoje účast na expedici. Tým budu skládat tak, aby si lidé, pokud možno, co nejvíce sedli.

2
+
5
Turista
Náročnost

Fyzická náročnost nízká... Komfort střední... Hlavní nápor bude na tvé sedací svaly a psychiku.

zobrazit více
Přehled náročností

Víza a režim vstupu

Do všech zemí po cestě je možné si vyřídit víza elektronicky předem. Což také učiníme.

Na tuto výpravu je povinné očkování proti žluté zimnici! Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Zdraví máš jenom jedno! Bližší informace o očkování najdeš ZDE.

 

Velké téma na tomto úseku je malárie, které se budeme detailně věnovat v informacích před výpravou.

Doprava a počasí

Oficiální start expedice je v Botswaně, ve městě Gaborone, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Zpět poletíme z Tanzanie z Dar es Salaam. Průvodce bude s autem čekat na letišti v Botswaně a celá expedice odstartuje ještě ten den. Kdo ještě nebyl v Tanzanii a bude ji chtít poznat, bude mít ideální příležitost po skončení naší výpravy. My totiž v Tanzanii nemáme téměř žádný program, je pro nás jen odletovou a průjezdní zemí.


Všechny země na trase navštívíme v nejlepší sezoně. Mimo období dešťů, kdy budou silnice lépe sjízdné, pozorování zvěře snadnější díky menšímu množství dostupných vodních zdrojů a klima celkově příjemnější. V Botswaně očekávej po ránu velmi nízké teploty, přes den tepleji a s přibližováním se rovníku se teploty samozřejmě budou výrazně zvyšovat.

Expediční kára

A jakým autem pojedeme? Toyota Land Cruiser 100. Proč zrovna toto auto? Tenhle typ vozidla považujeme za největšího držáka, který si s celou trasou hravě poradí. Cokoliv, co se nedá opravit kladivem, je v Africe skoro bezcenné. Místní mechanici si nedokážou poradit s moderní elektronikou a při první poruše by auto bylo takřka nepoužitelné. Auto bude na cestu dobře připravené. Zároveň nebudeme ověšeni expedičními vylepšováky a samolepkami. To přenecháme načančaným expedicím, které ovšem do těchto končin příliš často nedojedou. Pro nás je v Africe důležitá nenápadnost. 

Ubytování

Budeme kombinovat spaní ve stanech a ubytování u místních či hotelech. To bude na domluvě. Každopádně jsou místa, kde je nesmysl hrotit stany, například ve městech. Na druhou stranu v divočině budeme určitě spát v chatkách nebo rovnou stanovat o samotě.  Kde to tedy bude bezpečné a díky stanu zažijeme to o čem si běžný turista může nechat jen zdát bude volba jasná. Kvalitní stany i karimatky jsou součástí výbavy našeho vozu.

Stravování

V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování, které je tak na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích, tím pádem si nebudeme brát jídlo z Česka. Na mých výpravách se většinou velmi dobře jí, přeci jen gastronomie je taky důležitá součást kultury každé země. Můžeme mít ale také hladové či tzv. sušenkové dny. Vše závisí na možnostech dané země a stylu výpravy.

 

V autě bude k dispozici velká plynová bomba s vařičem, např. na ranní čaj, kávu nebo na uvaření jídla. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky, hlavně vodou! Vaření jídla na vlastním vařiči je bráno spíše jako železná rezerva.

Vybavení a půjčovna

Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. V autě nebude příliš mnoho prostoru navíc, budeme cestovat jako tým, nikoliv jako skupina jednotlivců a tomu je potřeba uzpůsobit i výbavu. V autě budou erární stany, karimatky, varná konvice, čaj, káva, hrnečky. Společné budou také základní hygienické potřeby. Tekuté mýdlo, zubní pasta, prací gel, toaletní papír a dezinfekce. Společná bude i lékárnička. Samozřejmě si vezmi vlastní léky, které užíváš běžně, plus ty na průjem a základní léky.


Každý účastník má povolené zavazadlo striktně se držící maximálních rozměrů 45x30x20cm, libovolné váhy. Velký foťák vždy maximálně jeden ve skupině, v rámci etapy. Tato nezvyklá opatření mají dva hlavní důvody. Za prvé, ať máme v autě přehled a prostor a nebereme si zbytečnou výbavu (ono toho do Afriky opravdu není mnoho potřeba). Za druhé, ať neztrácíme spoustu času věčným přehrabováním a hledáním věcí v batozích či kufrech a základní věci sdílíme ve společném uspořádaném prostoru. Vycházím z mých zkušeností cestování nejen v Africe.

Trasa

Trasa vede přes hned pět afrických států. Prosím počítej s tím, že závěrečná Tanzánie je pro nás především průjezdní a cílová destinace. V každém z dalších států mám vytipované místa, která bych opravdu chtěl vidět, ale vše v itineráři může a bude předmětem naší dohody. 

Co cestou uvidíš?

Zde je program expedice. Realita může dopadnout z mnoha důvodů jinak a program je tedy pouze orientační. Každopádně hlavní body programu je i pro mě důležité dodržet.

1. -4. den

Botswana

Botswana má třetí nejsilnější ekonomiku v Africe, stabilní demokracii, a i proto je pro nás ideálním výchozím bodem do dalších afrických zemí. Máme zde na úvod poměrně málo času, každopádně určitě chci stihnout projet se pouští Kalahari, navštívit Central Kalahari Game Reserve, jeden z největších národních parků na světě, kde žijí mimo jiné lvi a antilopy. Rád bych také navštívil deltu Okavanga, obří řeku, jejíž pouť končí v poušti. Fascinující příběh i místo. Rád bych také navštívil národní park Chobe, známý pro svoji velkou koncentraci slonů. Na víc nám určitě nezůstane čas a po naší aklimatizaci na Afriku překročíme hranice do Zimbabwe.

5.-9. den

Zimbabwe

Známá dříve též jako Jižní Rhodesie… to bude start jako pěst mezi oči. Viktoriiny vodopády jsou naším prvním cílem v této zemi. Je jasné, že je vidět chceme všichni, ale cenu v podobě velké koncentrace turistů zaplatíme. S tím počítej. Jsem si ale jist, že takřka dva kilometry široké vodopády stojí za to! Jako relax pak můžeme pojmout delší přejezd do hlavního města Harare, kde si prohlédneme místní architekturu, nakoupíme něco na trzích, odpočineme si… Po načerpání sil vyrazíme do národního parku Mana Pools. Místo, kam se dá dostat kanoí, malým letadlem nebo vozem Toyota Land Cruiser 100. V národním parku bych pak rád prošel okruh pěšky a na kanoi, ať si nevozíme tři týdny zadek jen v autě. Mana Pools je domovem různých druhů zvířat, včetně slonů, lvů, leopardů, nosorožců, hyen, krokodýlů, hrochů a mnoha dalších. Park je také známý pro svou rozsáhlou populaci afrických buvolů. Navíc je oblast významným místem pro ptactvo. Po Mana Pools už zamíříme rovnou do Zambie.

 

Tato etapa se dá po domluvě vynechat, aby nám zbylo více času na prozkoumání zbylých států

10.-15. den

Zambie

V Zambii mám jeden hlavní cíl. Jsou to parky South Luangwa, Luambe National Park a North Luangwa Park. Všechny je jde projet autem, s jistou výzvou pro auto i posádku, s přespáváním v místních kempech. Věřím, že to bude skvělý zážitek. Budeme zde mít příležitost zažít Afriku v její původní a nezkažené podobě. V parku jsou k vidění obrovská stáda buvolů kaferských, která údajně čítají až 2000 jedinců. Samozřejmostí jsou zebry, sloni, pakoně, hroši, krokodýli, antilopy… Žijí zde prasata savanová a také paviáni a kočkodani. Z velkých predátorů jsou v parku početné smečky lvů. Nechybí ani zástupci hyen, šakalů a dravých ptáků. Nejlepší období na pozorování gepardů je v období sucha od července do října, lze tu vidět i lvy, levharty a psy hyenovité. A jakmile si řekneme, že další lev by nás už mohl znechutit, je na čase zvednout kotvy a vypravit se do Malawi.

16.-22. den

Malawi

Často nazývané “Teplé srdce Afriky”. Je to slabě rozvinutý stát, který je dosud turisty mírně opomíjen, a proto mu také budeme věnovat na naší výpravě nejvíce času. Milí lidé, tradiční vesnice, třítisícové hory a třetí největší africké jezero, Lake Malawi. Co víc si přát! U jezera Malawi strávíme nějaký čas odpočinkem, pojídáním ryb a touláním se po vesničkách. Jezero se svojí tyrkysově modrou vodou je samo o sobě zážitkem, můžeme se i potápět a pozorovat želvy, je to jen na nás. Určitě chci navštívit úžasné městečko Livingstonia, které založili skotští misionáři v roce 1894 a z kterého můžeme pozorovat jezero i nádhernou krajinu. S jistotou chci také navštívit Zomba Plateau, náhorní plošinu s loukami, vodopády, tůněmi a pasekami. Zde budeme mít prostor na trochu pěší turistiky a návštěvu dvou legendárních vyhlídek, Queen’s a Emperor’s. Určitě si najdeme čas na návštěvu čajové plantáže, a protože se bude naše etapa chýlit ke konci, bude čas na nákupy. :) Pokud nám bude přebývat čas, rád bych ještě navštívil park Liwonde a projel se zde na kanoi, ale spíše myslím, že se budou naše zraky obracet k cestě na sever do Tanzanie.

23.-25. den

Tanzánie

V Tanzanii nás čeká 1000 kilometrů a nemám zde žádné významné plány. Myslím, že budeme mít všeho a možná trochu i sami sebe už dost, a tak vezmeme za vděk hotelem na pobřeží, kde se dáme do kupy a připravíme na dlouhý let. Poslední nákupy, koupačka v oceánu a vše krásné jednou končí. I tato výprava, na kterou do smrti nezapomeneš.

ukázat další dny

Tvůj průvodceFilip Vítek

Otec
storyteller
kamarád
tahoun skupiny

Za ty roky jsme toho s Filipem v Expeditionu zažili opravdu hodně. Výstup na Gasherbrum II (8035m), vylezli jsme na Muztagh Atta (7556m), přešli zamrzlé jezero Khovsgol v Mongolsku, absolvovali šílenou jízdu autem přes mauritánskou poušť až do Ghany nebo prošli krajinou ledních medvědů na Špicberkách.  Teď se Filip pouští na svoji ultimátní expedici - objet celou Afriku.

Detail průvodce
Martin Ksandr

Garant výpravy

Martin Ksandr

Cena expedice se skládá ze 2 složek. Celkově Tě expedice vyjde na cca 90 000 Kč + letenky a jídlo.

        1) Fixní složka - Cena za Tvoji účast na expedici, která se platí předem = 51 990 Kč.  Viz "Co je v ceně".

        2) Variabilní složka -   Náklady na expedici nejdou přesně odhadnout. Budeme se tedy na veškeré společné náklady v průběhu expedice skládat. Filip bude všechny společné výdaje platit a na konci výpravy to spravedlivě podělíme počtem účastníků, a to každý zaplatíme. Viz odstavec variabilní cena na místě.

Co je v ceně

  • Koupě kvalitního expedičního vozu. Jeho kompletní revizi a přípravu na cestu. Potřebné úpravy, přepis na průvodce atd.
  • Komfort malé skupinky - celkem nás bude 6 i s průvodcem
  • Opravy vozidla během cesty a riziko spojené s vozidlem
  • Carnet de passage pro vozidlo, zařízený předem v ČR  a pojištění vozidla.
  • Dopravu auta z ČR
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům = Filip Vítek
  • Práci mou a mých kolegů, včetně pracně získaného know-how
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, vaření, mapy atp.)
  • Satelitní zařízení Garmin In Reach Explorer +
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Variabilní cena na místě - viz 3. odstavec - cca 30 000 Kč
  • Leteckou dopravu - cca 20000 Kč
  • Víza  - cca 5500 Kč
  • Jídlo a individuální pojištění

Variabilní cena na místě cca 30 000 Kč

  • ubytování
  • palivo
  • místní permity za vozidlo
  • úplatky
  • Vstupy do NP a rezervací (15 000 Kč)
  • další nenadálé výdaje na cestě

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Letenky

Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.

Ještě váháš?