Hřeben táhnoucí se 700 kilometrů východní částí balkánského poloostrova je cestovateli opomíjený, a přitom právě on dal za vznik jménu, které každý známe. Říká se mu totiž "Velký Balkán".
Myslím, že podzim je nejkrásnější období na horské treky. Pokud totiž vyjde sázka na hezké počasí, objeví člověk krásu zezlátlých trav na hřebenech a rozhledy do pestře zabarvených údolí. Stará Planina v tom není výjimkou. Hřeben táhnoucí se 700 kilometrů východní částí balkánského poloostrova je cestovateli opomíjený, a přitom právě on dal za vznik jménu, které každý známe. Říká se mu totiž "Velký Balkán". Rozmanité a divoké pohoří, které se táhne až k Černému moři ukrývá nádherná místa spojená s Bulharskou historií a tradicemi. Právě v místních klášterech a vesničkách se totiž zachovala původní kultura během dlouhých let nadvlády Osmanské říše. Nám by hřeben Staré Planiny asi nejvíc připomínal Nízké Tatry, v některých místech možná i Roháče, je pouze delší a taky místním údolím dominují husté bučiny namísto kleče. Díky jižní poloze hor je i uprostřed podzimu možné podnikat krásné túry a navíc využívat celoročně otevřených chat, abychom mohli odlehčit batohům a ochutnat místní jídlo a pivo. V září nám tu budou společníky pravděpodobně pouze místní pastevci a chataři se kterými snad prohodíme pár slov a panáků rakije, abychom se Balkánu nasytili docela.
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
Na akci nám nehrozí žádná specifická rizika. V horách žijí medvědi a vlci, nicméně střetnutí s nimi je spíše raritou a pravděpodobněji budeme muset odhánět pastevecké psy. Budeme se ale pohybovat ve skupině a proto nám od nich veliké nebezpečí nehrozí. Můžeme čekat chladnější počasí, které se může nevyzpytatelně měnit, naše trasa nám ale umožňuje vždy ustoupit do údolí k civilizaci a navíc vede přes útulné chaty, kde budeme přespávat.
Cestovat budeme, jak už je pro nás typické, v menší skupince lidí. Dopravíme se po vlastní ose do cíle naší cesty pomocí devítimístné expediční dodávky. Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z vašich řad.
Využijeme možnosti spát na místních chatách. Ulehčíme tak i našim batohům. Jídlo si buď můžeme každý večer koupit a rádi toho využijeme. Můžete si ovšem vařit i na plynových vařičích. V tom případě doporučujeme jídlo nakoupit doma, není ale problém něco dokoupit v místních obchodech. Na horských chatách si můžeme dát pivo nebo teplé jídlo a ještě víc tak ušetřit váhu, kterou poneseme na zádech. Po návratu z hor určitě neodmítneme možnost nacpat si břicha výtečným bulharským jídlem před cestou domů.
Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezmi si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Potkáme se společně v Expediční klubovně, dáme si kafe a pokecáme nad plánem naší výpravy. Pak už nám nezbyde než se nalodit do auta a vyrazit na dlouhou noční cestu do Bulharska.
Přejedeme autem do centrální části Velkého Balkánu a nastoupáme první výškové metry k hřebeni. Naším cílem bude chata Echo s příjemným chatařem, pivem a polévkou. (10 km, ↑1200 m, ↓160 m)
Na rozdíl od hustých bučin, které lemovaly včerejší nástup z údolí budeme dál pokračovat po odkrytém hřebeni. Námaha z vyšplhání se nám vrátí v nádherých rozhledech. Po cestě mineme průsmyk Beklemento s památníkem všem padlým, kteří se podíleli na osvobození Bulharska. Jak už to na balkáně bývá, není to nejmenší stavba a dobrou část dne ji uvidíme před sebou :) Večer dojdeme na chatu Dermenka. (21 km, ↑900 m, ↓1000 m)
Čeká nás dlouhý, ale nádherný den. Celý den půjdeme po ostrém hřebeni z jedné dvoutisícovky na druhou, dokud nedojdeme na úpatí nejvyšší hory - Botev 2376 m.n.m. V sedle před ním stojí drobná chata, která nám nabídne přístřeší abychom si řádně odpočinuli před posledním dnem na vrcholcích. (22 km)
Hned během prvních dvou kilometrů ukrojíme většinu výškových metrů. Vystoupíme na vrchol Botev a z něj se vydáme postupným klesáním, podél pár vodopádů, až do údolí, kde přespíme v chatě Triglav. Největší vodopád na cestě Kademlijskoto Prskalo má 75m a je opravdu impozantní! (20 km, ↑900 m, ↓1500 m)
Ráno sestoupí průvodce do města zpět pro auto. Ostatní si můžou chvíli pospat a po značce dojít do městečka Tazha. Pokud nám zbyde čas, můžeme navštívit památník Buzludža nebo přejedeme rovnou do města Plovdiv, kde si odpočineme před cestou domů. Plovdiv je opravdu krásné město a je to skvělá tečka za naším bulharský putováním.
Jak už to bývá, poslední den věnujeme cestě zpět domů. Podle domluvy ve skupině můžeme ještě navštívit nějaké zajímavosti po cestě. Očekávaný příjezd do Brna je ve večerních hodinách.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.