Nespoutaný, divoký a svérázný. Takový je hraniční hřeben mezi Makedonií a Kosovem.
Balkán - nespoutaný, divoký a svérázný. Pohraničí Kosova a Makedonie je toho nejlepším příkladem. Patří mezi ty nejméně navštěvované části, což ho automaticky řadí na seznam míst, která chceme vidět. Letos máme opět za cíl přejít tento krásný výrazný hřeben. Ještě nedávno zde zuřil ozbrojený konflikt. V Makedonii mezi vládou a povstalci z řad albánské menšiny a v Kosovu mezi Albánci a Srby kvůli národnostním sporům. Dnes toto území pomalu nachází svůj klid, ale rýhy na duši zůstanou místním obyvatelům ještě hodně dlouho. Aktuálně zde žádné větší nebezpečí nehrozí, přesto člověk občas pocítí atmosféru nedávných událostí, třeba při setkání s patrolujícími jednotkami KFOR na hranicích s Kosovem. My sem ovšem nejedeme hledat ztracenou pravdu, jedeme si užít krásnou přírodu.
Vezmeme tě do liduprázdného pohoří Šar Planina, od Titova vrchu až k Ljubotenu, do málo navštěvovaných hor, které tvoří přirozenou hranici mezi těmito dvěma státy. Společně strávíme sedm dní v horách, kde se běžně pohybují pasáci ovcí, jejich stáda, a hlavně pastevečtí psi (dokonce jedno unikátní místní plemeno - Šarplaninec, které je známé svými velkými rozměry). Jinak zde vládnou vlci a medvědi. Nejsou zde turistické značky (aspoň ne všude), cestu tedy budeme hledat často svépomocí. No nezní to skvěle? Zvu tě do Makedonie, do míst, která nejsou pro každého!
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
Žádné větší nebezpečí v zemi nehrozí. Oblast pohraničí je pod dohledem makedonské a kosovské pohraniční stráže. V horách se vyskytují medvědi i vlci, avšak setkání s nimi je spíše raritou. Jsou to velmi plachá zvířata a pokud je člověk nepřekvapí, nehrozí mu z jejich strany žádné nebezpečí. Při parném počasí je zde možnost bouřek. V tom případě zalezeme do bezpečí mimo hřeben.
Pro návštěvu Makedonie (a z důvodů trasy vedoucí po hranici s Kosovem) je nutné míst s sebou platný cestovní pas.
Naší spolehlivou expediční dodávkou. Většinu času bude řídit průvodce, ale pro větší bezpečnost se na trase vystřídá se zkušenými řidiči z řad účastníků.
Během přechodu hor budeme spát ve vlastních stanech ve volné přírodě. Poslední den si užijeme v kaňonu Matka kde si půjčíme kajaky a okoupeme se na skrytých plážích před cestou domů.
Pokud jsi ještě neochutnal skvělou balkánskou kuchyni, neměl by sis tento zážitek nechat ujít. Cestou se po společné domluvě můžeme zastavit v restauracích. V horách půjdeme „na těžko“, takže si poneseme s sebou i jídlo, budeme vařit na plynových vařičích. Jídlo na trek si vezmi už z domu.
Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezměte si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v checklistu. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás v půjčovně.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Sraz v naší milované Expediční klubovně, kde si můžeš dát čaj, kafe, vodárnu, něco na zub. Poté pojedeme společně expediční dodávkou na dlouhou cestu do Skopje.
V ranních hodinách dorazíme do Skopje, vyrazíme na krátkou obhlídku města. Projdeme si jak centrum, tak starou tržnici. Ta jediná přežila nedávné zemětřesení a zbytek města je celý nově vystavěný...v řekněme svérázném stylu, ze kterého ti občas vypadnou oči z důlků. Dokoupíme nezbytné věci, co by někomu mohly chybět na treku (třeba místní rakiju) a přesuneme se do horského střediska Popova Šapka, odkud vyjdeme první metry k Titovu vrchu, pod kterým budeme spát.
Přechod celého hřebene Šar Plnaniny. Mapa trasy ZDE. Čeká nás celkem 6000 m převýšení. Trasa bude náročná, ale krásná. Půjdeme většinou po hřebeni. Začneme v oblíbeném horském středisku Popova Šapka, které leží na dohled od první dominanty hřebene - Titova vrchu. Nahlédneme drobnou odbočkou na nejvyšší horuKosova - Rudoka e Madhe (2658 m), která sebrala prvenství Djeravici o celé 2 m a pustíme se na východ přes spoustu vrcholů s výškou nad 2500 m, až k vrcholu Ljuboten. Odtud budeme mít jako na dlani největší americkou vojenskou základnu na Balkáně a taky cíl našeho přechodu, chatu Ljuboten, kde pochod zakončíme teplým jídlem a pivkem! Po celou dobu budeme v horách sami a vodu budeme brát z jezer a bystřin, ke kterým mnohdy budeme muset sejít z hřebene.
Sejdeme od chaty Ljuboten poslední výškové metry do civilizace a než si stihneš v hospodě objednat šopák, průvodce zajede pro auto. Spolu se pak přesuneme do kaňonu Matka, kde si pronajmeme kajaky a projedeme si celou soutěsku. Okoupeme se v čisté vodě a trochu zrelaxujeme. Přespíme v malé chatičce v kaňonu matka, kam nás na lodi náš starý známý. Užijeme si tu večer u ohně s naději, že pro nás druhý den ráno opět přijede, jiná cesta odtud totiž není :)
Užijeme si klidné ráno s koupáním v průzračné vodě, necháme se vyzvednout lodí a po naložení věcí do auta se nevyhnutelně vydáme na cestu domů. Po cestě se ještě můžeme zastavit nakoupit nějaké drobnosti na památku. Příjezd ve večerních hodinách.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.