15. 3. - 22. 3. 2025
11 990
více
15. 3. - 22. 3. 2025

Makedonie na sněžnicích

Co říct k makedonským horám v zimě? Je tam hóódně sněhu, tak jako na celém Balkáně.

Expedice #1366
8 dnů15. 3. - 22. 3. 2025
Evropa, BalkánMakedonie
8Účastníků
Náročnost
3 z 5

Co říct k makedonským horám v zimě? Je tam hóódně sněhu, tak jako na celém Balkáně. Naštěstí jsou pohoří v Makedonii nakloněna lidem, kteří mají rádi zimní radovánky. Dají se tu najít terény, které mají i mírnější sklon a dá se na nich pochodovat bez většího rizika lavin.

 

Navštívíme zde dvě pohoří. První je Šar Planina, které je v zimě velmi populární. Konkrétně ve středisku Popova Šapka, ze kterého budeme vycházet, nebude nouze jak o zábavu, tak možnosti dát si do těla. Cílem nebude nic menšího než vylézt druhou nejvyšší horu Makedonie Titův vrh a naučit se základy práce s lavinovou výbavou. Druhé pohoří, které navštívíš, v zimě absolutně opuštěná Bistra Planina. Odlehlé hory, do kterých se dá nastoupit z údolí, nebo lanovkou z horského střediska ve kterých si budeme volit svou vlastní trasu po hřebeni až na vrchol Medenica. Zažiješ tu noci ve stanu, nebo u ohně v opuštěných slaaších, tak, jak se patří na každé balkánské dobrodružství v zimě.

3
+
5
Průzkumník
Náročnost
Několikadenní túry se zátěží
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
zobrazit více
Přehled náročností

Bezpečnost

Největší objektivní nebezpečí představují laviny. Průvodce tě zaučí v lavinové problematice a naučí tě používat lavinovou výbavu, která je pro tuto akci povinná. Naše cesta vede hlavně po náhorních plošinách, takže pokud budeme obezřetní a neztratíme se, lavinové nebezpečí bude malé. Samozřejmě uvidíme až na místě dle aktuálních sněhových podmínek. Na přechod bude potřeba standardní lavinová výbava - pípák, sonda, lopata. 

Víza a režim vstupu

Pro vstup do Makedonie ti stačí občanka, doporučujeme mit s sebou ale i pas. Jednak jako záloha jsou dva doklady vždy lepší a také se budeme pohybovat v oblasti, kde jsou hranice stále živé téma a pas je přeci jenom důstojnější cestovní dokument :)

Doprava

Pojedeme, jak už je naším dobrým zvykem, v malé skupince expediční dodávkou. Průvodce se po domluvě prostřídá se zkušenými řidiči z posádky během dlouhých přejezdů. Na místě nám už pak nezbyde, než se spolehnout na sněžnice a vlastní nohy.

Ubytování

Spát budeme v teple guesthousu minimálně 3 noci. Hned první den v horském středisku Popova Šapka, u kterého potrénujeme práci s lavinovou výbavou. Druhou noc strávíme poblíš obce Mavrovo pod Bistrou Planinou a poslední před cestou domů ve Skopji. Ostatní noci přespíme ve stanech venku, nebo opuštěnch salaších, které se nám připletou do cesty.

 

Nocleh je zařízen 1x v Popově Šapce, 1x na horské chatě, 2x na Planinarském domě Cheples. 1x budeme chtít zkusit zimní bivak. takže bude třeba mít spacák s komfortem pod bodem mrazu. A budou potřeba i stany! Noc venku v bivaku je možné nahradit spaním vevnitř, což ale není součástí programu.

Stravování

Jídlo není v režii klubu a je na každém účastníkovi, jak si jej zajistí. Během cesty není problém zastavit na žádost v obchodech. Vařit budeme na plynových vařičích. Jakmile sejdeme z Šar Planiny, bez problému můžeme dokoupit jídlo nebo si zajít do restaurace, než vyrazíme na druhý trek.

Vybavení a půjčovna

Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezmi si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v checklistu po přihlášení. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to v naší půjčovně. Nutností bude zimní vybavení na hory a lavinová výbava! Pípák, sonda, lopata. Dále pevné boty, sněžnice, návleky, teplý spacák atd.

Co cestou uvidíš?

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

1. den

Odjezd ve večerních hodinách z naší milované brněnské klubovny a noční přejezd do daleké Makedonie. Cestu si proložíme nejednou zastávkou. Na snídani už zajdeme do některé z makedonských hospůdek ať nasajeme tu pravou atmosféru.

2. den

Projedeme kolem Skopje do nitra pohoší Šar Planina, které máme tak rádi i v létě. Ubytujeme se v horském středisku Popova Šapka a vyrazíme na kratší túru v okolí, ať protáhneme nohy, ale hlavně abychom mohli poladit výbavu a dopřát si poctivé proškolení s lavinovou výbavou.

3. - 4. den

Nastoupíme na hřeben táhnoucí se od střediska po Titov Vrh přes Bakardan a další dvoutisícovky. Zimní trasa po hřebeni nám dá neskutečné výhledy na celé pohoří Šar Planiny i daleko do sousední Albánie. Spát budeme v sedle ve stanu, nebo, pokud nám to půjde rychleji v přístřešku meteostanici na vrcholu Titova Vrchu. Druhý den treku vystoupíme na Mali Turčin a dolinou se budeme vracet zpět do střediska. Odpolední přejezd do Mavrova pod pohořím Bistra Planina. Spaní v guesthousu.

5. - 7. den

Třídenní trek pohořím Bistra Planina. Pokud jsou v tomto národním parku v létě zbytky starého turistického značení, v zimě je určitě nenajdeš. Oblé nezalesněné kopce, ve kterých občas najdeš na zimu opuštěnou vesnici, nebo salaš jsou skvělým hřištěm pro sněžnicové túry. Budeme si tu hledat vlastní cestu, kterou nám určí především sněhové podmínky a počasí. Nastoupíme buď z údolí, ale spíše za pomoci lanovky v areálu Mavrovo. Během treku vystoupáme i na nejvyšší vrchol pohoří Medenica. Celkem dvě noci strávíme venku ve stanu, nebo v opuštěných salaších. Po návratu k autu třetí den přejedeme do Gostivaru, do Skopje, kde si zasloužíme spaní v teple a pořádnou večeři.

8. den

Dopoledne ještě strávíme ve Skopji, abychom si ji zvládli v klidu projít, navštívit starou tržnici i lehce bizarní, moderně vybudované centrum, které vyrostlo na troskách města, které poničilo nedávné zemětřesení. Potom už nasedneme do auta a vydáme se na cestu domů. Příjezd do Brna ve večerních hodinách.

ukázat další dny

Tvůj průvodceLukáš Mádr

Srdcař
horolezec
dobrodruh
jinoch

Mladá krev Expedition clubu. Lukáš není prvním, kdo se stal z účastníka výprav průvodcem. Zbystřili jsme ale, když s námi na přechody pětitisícových ledovců v Kyrgyzstánu vyrážel už v osmnácti. Jeho nadšení k horám a dobrodružstvím zatím stále roste a už teď stojí zkušenostmi na pevných základech.

Detail průvodce
Tom Cimr

Garant výpravy

Tom Cimr

Co je v ceně

  • Pronájem devítimístného expedičního auta, naftu, dálniční poplatky + všechny náklady s tím spojené
  • Veškeré ubytování dle programu
  • Lanovka v areálu Mavrovo
  • Zajištění průvodce
  • Příspěvky na kurzy organizátorům
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, GPS, lano, sonda, vařič atp.)
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Půjčení lavinového vybavení (pípák, sonda, lopata) a sněžnic - můžeš si je půjčit u nás v půjčovně
  • Jakékoli případné vstupy

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Průvodce

U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.

Podobné výpravy Expedition Clubu