Bizarní autokracie ještě bizarnější dopravou. Nemáš rád plány? Sem musíš!
Turkmenistán si právem drží přední příčky na žebříčku nejuzavřenějších zemí světa. Zemi skoro nejde procestovat jinak než s místní agenturou a přesně nalajnovaným programem. Že Ti tohle nezní úplně jako výprava Expe? Mně sice taky ne, ale nedá se s tím nic dělat. Turkmenistán prostě individuální, neplánované cestování neumožňuje. Je to ale příliš lákavá sbírka bizardností, než abychom ji ze svých plánů vynechali. Proto jsme sem už jednu klasickou výpravu vypsali. Pak nás to ale napadlo...
Když už nemůžeme svobodně cestovat v Turkmenistánu, nemůžeme aspoň dobrodružně do něj? Pojďme se na to podívat. Írán - problém s vízy. Afghánistán - problém vedle problému. Tádžikistán - problém s hranicemi. Zbývá Uzbekistán a Kazachstán, ty jsou ale hned vedle sebe... no a pak ještě vlastně Kaspické moře. To je ono! Doletíme do Baku, vykoupeme se v bahenních sopkách, vezmeme loď do Turkmenbaši, s místní agenturou za 4 dny projedeme největší památky Turkmenistánu, přejdeme do Uzbekistánu a prohlédneme si pár bizarních pamětihodností i tam.
Má to jen jeden háček. Loď totiž nemá žádný jízdní řád. Jede jednou za dva dny. Nebo taky jednou za týden. Nikdo neví. Jediný způsob, jak to zjistit, je jezdit každý den osobně do přístavu. Proto tahle výprava nemá skoro žádný program, neboť vůbec nevíme, kdy budeme moct odjet. Je možné, že pojedeme hned den po příletu do Baku, nebo v něm taky budeme muset sedět 5 dní. Nebo taky 8 a radši vezmeme loď do Kazachstánu a budeme mít co dělat, abychom stihli letadlo domů. Nejistota bývala esenciální součástí cestování. Pojď si ji sem připomenout.
Pro zvládnutí této výpravy nemusíš být žádný sportovec. Je určena všem, kteří si chtějí odpočinout a nemají chuť se nějak fyzicky trápit.
Azerbádžán, Turkmenistán i Uzbekistán jsou na poměry regionu velmi bezpečné země. Všechny jsou svým způsobem diktatury, v nichž je obecně zločin (natož proti turistům) tvrdě trestán. V Turkmenistánu navíc budeme celou dobu s místní agenturou. Vzhledem k tomu, že se ani nebudeme pohybovat v horách, žádná nebezpečí nám v podstatě nehrozí.
Azerbájdžán - měsíc dopředu se zařizují evíza. Cena 50 USD.
Turkmenistán - S vízy nám pomůže místní agentura. Cena cca 110 USD. Zařizují se v přístavu.
Uzbekistán - 30denní bezvízový styk
Letecky do Baku. V Ázerbájdžánu kombinací taxíků a maršrutek. Z Baku do Turkmenbaši lodí. V Turkmenistánu budeme mít full service místní agentury - jinak to nejde. V Uzbekistánu kombinací vlaku, maršrutek, taxíků, koňů a chůze.
V Baku budeme spát v hotelu/hostelu. Jednu noc strávíme na lodi. V Turkmenistánu budeme spát v hotelech, v Uzbekistánu v guesthousech/hostelech/hotelech.
Každý si řeší sám. Doporučuji nic netahat z Česka, najíme se dobře u místních. 14 dní je tak akorát na to, aby vám plov nezačal lézt krkem. V Turkmenistánu se budeme primárně stravovat u místní agentury, v ostatních zemích si zajdeme na něco dobrého.
Budeme se pohybovat ve městech, v poušti i v přírodních rezervacích. Hodit se proto bude pohodlné oblečení a boty pro cestování, není však třeba nic do extrémních podmínek. Důležité části výbavy ti zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit u nás - půjčovnu najdeš ZDE.
Kaspické moře je největší jezero světa. Nás bude přepravovat loď jmenující se Berkarar nebo Bagtiyar. Tyhle lodě nejsou žádné relikty sovětského svazu, naopak, na vodu se dostaly až v roce 2016. Spolucestujícími nám budou především kamioňáci, kteří se na lodi neváhají pořádně opít. Součástí ceny lístku je i jídlo, které je občas i poživatelné. Cesta trvá něco mezi 8 - 30 hodinami, záleží na obsazenosti přístavu.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny. Program se podle aktuálních podmínek v zemi může lehce změnit, s místní agenturou ale budeme program upravovat tak, abychom z našich bodů zájmu viděli maximum :) Je zcela zásadní být srozuměn s tím, že je možné, že žádná loď nepojede a budeme se muset do Uzbekistánu dostat přes Kazachstán.
Odlet z Prahy, Vídně nebo Budapešti do Baku.
Přílet do Baku. Tento a další jeden až tři dny strávíme zajišťováním místa na lodi. Loď nemá žádný jízdní řád. Až jednou přijede, my na ní nasedneme a strávíme na ní dalších cca 24 hodin cestou do Turkmenbaši. Okolí Baku naštěstí skýtá dostatek bizarních míst, kde můžeme trávit část čekáním - pojedeme se podívat do bahenních sopek v Gobustánu, na hořící skálu Yanar Dag, vykoupat se v Kaspickém moři nebo se podíváme na megalomenské stavby v samotné metropoli.
Může být taky 3. až 9. den nebo mnohem později - záleží na odjezdu lodi.
Pokud přijedeme odpoledne nebo večer, strávíme první noc v hotelu v Turkmenbaši. Pokud přijedeme nad ránem, rovnou vyrazíme do kaňonu Yangikala. Odsud nás řidič hodí na nádraží v Balkanalu, kde nasedneme na noční vlak a strávíme ještě jednu noc v bizarním dopravním prostředku - nočním vlaku do hlavního města Ašchabadu. Pokud by se nepodařilo zarezervovat noční vlak, dojeli bychom až do vesnice Nokhur.
Z hlavního města vyjedeme do starobylé vesnice Nokhur, poté navštívíme podzemní jezero Kow-Ata, v jehož léčivých termálních pramenech se můžeme krátce vykoupat. Cestou zpět zkusíme navštívit farmu, kde šlechtí slavné Achaltekinské koně, chloubu tohoto národa. Noc opět v Ašchabadu.
Dopoledne strávíme prohlídkou největších památek Ašchabadu, odpoledne poté vyrazíme na dlouhou cestu autem k hlavní atrakci celého Turkmenistánu - hořícímu kráteru Darvaza. Tam i přespíme.
Náš poslední den v Turkmenistánu strávíme cestou k uzbeckým hranicím. Cestou se ještě stavíme v historickém městě Kuňja-Urgenč, odkud už přejedeme do Uzbekistánu.
Také může být klidně 7. - 12. den. Uzbekistán toho nabízí relativně hodně k vidění. Pokusíme se navštívit nyní už skoro neexistující Aralské jezero s ikonickými loděmi na již vyschlém břehu a navštívit několik historických měst - Bucharu, Khivu a Samarkand, odkud odlétáme. Uděláme všechno proto, abychom si odškrtli buď historický sovětský noční vlak, nebo naopak hypermoderní rychlovlak.
Odlet ze Samarkandu zpět domů.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.